Kansainvälisen toimittajayhteistyön alkutaival PK-yritysten näkökulmasta
Honkonen, Harri (2015)
Honkonen, Harri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kansainvälisen toimittajayhteistyön mahdollisuuksia ja ongelmatekijöitä pienten- ja keskisuurten suomalaisten tilaajayritysten näkökulmasta sekä antaa kyseisille yrityksille ajatuksia ja ratkaisumalleja, joilla alkaa kehittämään kansainvälistä toimittajayhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena on motivoida PK-yrityksiä kehittämään toimittajayhteistyötä myös kansainvälisellä tasolla sekä tarjota tietoa ja esimerkkejä eri tavoista, joilla PK-sektorin yritys voi asiaa lähestyä.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen lähteinä erilaisia ai-heesta kirjoitettuja kirjoja ja artikkeleita, sekä tutkimuksen käytäntöön sitomiseksi suori-tettiin haastatteluja eri toimialoilla toimiville toimittajayhteistyötä pitkään kehittäneille yrityksille. Tutkimus kirjoitettiin yhdistämällä nämä kaksi näkemystä toisiaan tukeviksi.
Haastatteluiden perusteella saatiin monipuolisesti näkemyksiä yrityksiltä kansainvälisen toimittajayhteistyön kehittämiseksi ja sopivan toimittajan löytämiseksi. Tärkeiksi asioiksi muodostuivat sopivan toimittajan valinta, suunnitelmallisuus ja päämääräisyys toimittajayhteistyötä aloittaessa, sopimusten valmistelu ja jatkuva kehittyminen yhteistyön avulla. PK-sektorin keinoiksi motivoida toimittajayritys yhteistyön aloittamiseen nostettiin jatkuvuus, valmistautuminen, selkeä yhteistyömallin valmistelu, oikean kokoisen toimittajayrityksen etsiminen ja yrityksen tarjoaminen hyvänä myyntikanavana Suomen markkinoille.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että kansainvälinen toimittajayhteistyö PK-sektorin yritykselle on hankalampi aloittaa kuin kotimaassa tapahtuvan toimittajayhteistyön rakentaminen, mutta yrityksen tarpeisiin sopivan toimittajan löytyessä yhteistyö on palkitsevaa taloudellisesti ja yrityksen kehityksen kannalta. Tutkimuksen perusteella toimittajan suostutteleminen yhteistyöhön vaatii valmistautumista sekä oman yrityksen resurssien ja tarpeiden tiedostamista.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen lähteinä erilaisia ai-heesta kirjoitettuja kirjoja ja artikkeleita, sekä tutkimuksen käytäntöön sitomiseksi suori-tettiin haastatteluja eri toimialoilla toimiville toimittajayhteistyötä pitkään kehittäneille yrityksille. Tutkimus kirjoitettiin yhdistämällä nämä kaksi näkemystä toisiaan tukeviksi.
Haastatteluiden perusteella saatiin monipuolisesti näkemyksiä yrityksiltä kansainvälisen toimittajayhteistyön kehittämiseksi ja sopivan toimittajan löytämiseksi. Tärkeiksi asioiksi muodostuivat sopivan toimittajan valinta, suunnitelmallisuus ja päämääräisyys toimittajayhteistyötä aloittaessa, sopimusten valmistelu ja jatkuva kehittyminen yhteistyön avulla. PK-sektorin keinoiksi motivoida toimittajayritys yhteistyön aloittamiseen nostettiin jatkuvuus, valmistautuminen, selkeä yhteistyömallin valmistelu, oikean kokoisen toimittajayrityksen etsiminen ja yrityksen tarjoaminen hyvänä myyntikanavana Suomen markkinoille.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että kansainvälinen toimittajayhteistyö PK-sektorin yritykselle on hankalampi aloittaa kuin kotimaassa tapahtuvan toimittajayhteistyön rakentaminen, mutta yrityksen tarpeisiin sopivan toimittajan löytyessä yhteistyö on palkitsevaa taloudellisesti ja yrityksen kehityksen kannalta. Tutkimuksen perusteella toimittajan suostutteleminen yhteistyöhön vaatii valmistautumista sekä oman yrityksen resurssien ja tarpeiden tiedostamista.