Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

WebGL-rajapinta ja 3D-grafiikkakirjaston luominen

Kuokkanen, Juuso (2015)

Avaa tiedosto
Kuokkanen_Juuso.pdf (1.964Mt)
Lataukset: 


Kuokkanen, Juuso
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412431
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin 3D-grafiikkaa ja sen ohjelmointia WebGL-ohjelmointirajapinnan avulla, ja opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin WebGL-rajapintaa hyödyntävä 3D-grafiikkakirjaston prototyyppi, jolla voi luoda 3D-grafiikkaa hyödyntäviä sovelluksia, jotka toimivat selaimessa. Aihe valittiin opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta 3D-grafiikkaa kohtaan.

Työssä tutkitaan 3D-grafiikkaan liittyviä matemaattisia käsitteitä ja laskutoimituksia sekä selvitetään, kuinka niitä voidaan toteuttaa ohjelmoimalla luodun kirjaston käyttöön. Määritettyjä matemaattisia luokkia hyödynnetään 3D-avaruudessa suoritettavien transformaatioiden määrittelyssä. Työssä tutustutaan WebGL-ohjelmointirajapinnan keskeisiin käsitteisiin ja toimintoihin laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa luodessa, ja opinnäytetyössä kehitetään tapa hyödyntää rajapinnan toiminnallisuuksia kirjastossa määritettyjen luokkien ja funktioiden avulla. Työssä selvitetään, kuinka COLLADA-tiedostoja voidaan hyödyntää 3D-mallien siirtämiseen ohjelmistojen välillä, ja kirjasto määrittelee tavan mallien lataamiseen kirjaston käyttöön COLLADA-tiedostoja hyödyntäen. Työssä tutkitaan piirrettävien 3D-mallien teksturointia ja sekä 3D-avaruuteen määritettävien valojen määrittelyä.

Opinnäytetyön tuloksena kertyi mittavasti tietoa 3D-grafiikasta ja sen ohjelmoinnista. Opittuja asioita hyödynnettiin 3D-grafiikkakirjaston prototyypin luomisessa, millä tutkittuja asioita voidaan toteuttaa käytännössä ja jota voidaan hyödyntää 3D-grafiikaa käyttävissä selainsovelluksissa. Työ toteuttaa suurimman osan tavoitteista, joita työlle oli suunnitelmassa asetettu, ja se tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitystä varten
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste