WebGL-rajapinta ja 3D-grafiikkakirjaston luominen
Kuokkanen, Juuso (2015)
Kuokkanen, Juuso
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412431
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin 3D-grafiikkaa ja sen ohjelmointia WebGL-ohjelmointirajapinnan avulla, ja opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin WebGL-rajapintaa hyödyntävä 3D-grafiikkakirjaston prototyyppi, jolla voi luoda 3D-grafiikkaa hyödyntäviä sovelluksia, jotka toimivat selaimessa. Aihe valittiin opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta 3D-grafiikkaa kohtaan.
Työssä tutkitaan 3D-grafiikkaan liittyviä matemaattisia käsitteitä ja laskutoimituksia sekä selvitetään, kuinka niitä voidaan toteuttaa ohjelmoimalla luodun kirjaston käyttöön. Määritettyjä matemaattisia luokkia hyödynnetään 3D-avaruudessa suoritettavien transformaatioiden määrittelyssä. Työssä tutustutaan WebGL-ohjelmointirajapinnan keskeisiin käsitteisiin ja toimintoihin laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa luodessa, ja opinnäytetyössä kehitetään tapa hyödyntää rajapinnan toiminnallisuuksia kirjastossa määritettyjen luokkien ja funktioiden avulla. Työssä selvitetään, kuinka COLLADA-tiedostoja voidaan hyödyntää 3D-mallien siirtämiseen ohjelmistojen välillä, ja kirjasto määrittelee tavan mallien lataamiseen kirjaston käyttöön COLLADA-tiedostoja hyödyntäen. Työssä tutkitaan piirrettävien 3D-mallien teksturointia ja sekä 3D-avaruuteen määritettävien valojen määrittelyä.
Opinnäytetyön tuloksena kertyi mittavasti tietoa 3D-grafiikasta ja sen ohjelmoinnista. Opittuja asioita hyödynnettiin 3D-grafiikkakirjaston prototyypin luomisessa, millä tutkittuja asioita voidaan toteuttaa käytännössä ja jota voidaan hyödyntää 3D-grafiikaa käyttävissä selainsovelluksissa. Työ toteuttaa suurimman osan tavoitteista, joita työlle oli suunnitelmassa asetettu, ja se tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitystä varten
Työssä tutkitaan 3D-grafiikkaan liittyviä matemaattisia käsitteitä ja laskutoimituksia sekä selvitetään, kuinka niitä voidaan toteuttaa ohjelmoimalla luodun kirjaston käyttöön. Määritettyjä matemaattisia luokkia hyödynnetään 3D-avaruudessa suoritettavien transformaatioiden määrittelyssä. Työssä tutustutaan WebGL-ohjelmointirajapinnan keskeisiin käsitteisiin ja toimintoihin laitteistokiihdytettyä 3D-grafiikkaa luodessa, ja opinnäytetyössä kehitetään tapa hyödyntää rajapinnan toiminnallisuuksia kirjastossa määritettyjen luokkien ja funktioiden avulla. Työssä selvitetään, kuinka COLLADA-tiedostoja voidaan hyödyntää 3D-mallien siirtämiseen ohjelmistojen välillä, ja kirjasto määrittelee tavan mallien lataamiseen kirjaston käyttöön COLLADA-tiedostoja hyödyntäen. Työssä tutkitaan piirrettävien 3D-mallien teksturointia ja sekä 3D-avaruuteen määritettävien valojen määrittelyä.
Opinnäytetyön tuloksena kertyi mittavasti tietoa 3D-grafiikasta ja sen ohjelmoinnista. Opittuja asioita hyödynnettiin 3D-grafiikkakirjaston prototyypin luomisessa, millä tutkittuja asioita voidaan toteuttaa käytännössä ja jota voidaan hyödyntää 3D-grafiikaa käyttävissä selainsovelluksissa. Työ toteuttaa suurimman osan tavoitteista, joita työlle oli suunnitelmassa asetettu, ja se tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitystä varten