Varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten päivähoidon aloitusprosessista
Vuorinen, Heli (2015)
Vuorinen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510162
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma,
Perhekeskeisen varhaiskasvatuksen kehittäminen
ja johtaminen, YAMK
Vuorinen, Heli
Varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten päivähoidon aloitusprosessista
Vuosi 2015 Sivumäärä 62
Opinnäytetyöni tarkoitus oli saada varhaiskasvattajien ääni kuuluviin sekä tuoda esiin heidän näkemyksiään lasten päivähoidon aloitusprosessista ja sen sujuvuudesta. Tarkoituksenani oli tutkia, miten lasten päivähoidon aloitusprosessi toimii Keravalla ja mitkä ovat prosessin haasteita sekä kehitettäviä alueita. Halusin myös saada selville varhaiskasvattajien kokemuksia aloitusprosessiin kuuluvasta kotona tehtävästä aloituskeskustelusta. Tutkimukseni toimii kehittämistyön välineenä Keravan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen tutkimus, joka sisältää myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Lähetin kyselyn Keravan kaupungin kunnallisten päiväkotien lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Lisäksi tein kaksi haastattelua. Analysoin kvantitatiivisen aineiston Excel-taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen. Avoimet kysymykset sekä haastattelut analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Kyselystä selvisi kasvattajien olevan hyvin tietoisia aloitusprosessin sujuvuudesta ja merkityksestä. Kasvattajat näkivät prosessissa ja sen käytännön toteutuksessa paljon hyviä puolia, mutta myös haasteita ja kehitettäviä asioita tuli esiin. Pääasiallisena toiveena tutkimuksen myötä ilmeni, että kasvattajat toivoivat lapsen ja lapseen tutustumiselle jätettävän reilusti kiireetöntä aikaa.
Tuloksista voi päätellä, että Keravan päivähoidon aloitusprosessi toimii pääpiirteittäin hyvin ja kotona tehtävä aloituskeskustelu on vastaisuudessakin suositeltava työtapa. Kehittämisnäkökulmasta katsottuna huomiota on syytä kiinnittää turvallisuusasioihin, henkilöstön kehittämiseen sekä vuorovaikutukseen perheiden kanssa.
Asiasanat: päivähoidon aloitusprosessi, kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus, laatu
Laurea Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma,
Perhekeskeisen varhaiskasvatuksen kehittäminen
ja johtaminen, YAMK
Vuorinen, Heli
Varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten päivähoidon aloitusprosessista
Vuosi 2015 Sivumäärä 62
Opinnäytetyöni tarkoitus oli saada varhaiskasvattajien ääni kuuluviin sekä tuoda esiin heidän näkemyksiään lasten päivähoidon aloitusprosessista ja sen sujuvuudesta. Tarkoituksenani oli tutkia, miten lasten päivähoidon aloitusprosessi toimii Keravalla ja mitkä ovat prosessin haasteita sekä kehitettäviä alueita. Halusin myös saada selville varhaiskasvattajien kokemuksia aloitusprosessiin kuuluvasta kotona tehtävästä aloituskeskustelusta. Tutkimukseni toimii kehittämistyön välineenä Keravan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen tutkimus, joka sisältää myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Lähetin kyselyn Keravan kaupungin kunnallisten päiväkotien lastenhoitajille ja lastentarhanopettajille. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Lisäksi tein kaksi haastattelua. Analysoin kvantitatiivisen aineiston Excel-taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen. Avoimet kysymykset sekä haastattelut analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Kyselystä selvisi kasvattajien olevan hyvin tietoisia aloitusprosessin sujuvuudesta ja merkityksestä. Kasvattajat näkivät prosessissa ja sen käytännön toteutuksessa paljon hyviä puolia, mutta myös haasteita ja kehitettäviä asioita tuli esiin. Pääasiallisena toiveena tutkimuksen myötä ilmeni, että kasvattajat toivoivat lapsen ja lapseen tutustumiselle jätettävän reilusti kiireetöntä aikaa.
Tuloksista voi päätellä, että Keravan päivähoidon aloitusprosessi toimii pääpiirteittäin hyvin ja kotona tehtävä aloituskeskustelu on vastaisuudessakin suositeltava työtapa. Kehittämisnäkökulmasta katsottuna huomiota on syytä kiinnittää turvallisuusasioihin, henkilöstön kehittämiseen sekä vuorovaikutukseen perheiden kanssa.
Asiasanat: päivähoidon aloitusprosessi, kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus, laatu