Integrating the sense of touch into apartment marketing strategy
Zvonarevic, Zrinka (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka tuntoaistia voisi hyödyntää asuntokauppojen markkinointistrategiassa käyttämällä tuotetta nimeltä Active Paper.
Active Paper on paperipala, joka muistuttaa ulkoisesti normaalia paperia. Neste aktivoi paperissa ominaisuuden, joka saa tyhjän paperin pinnalle ilmestymään grafiikkaa.
Tutkimuksen päätavoite on selvittää, vaikuttaako Active Paper ihmisten mieltymyksiin, ja näin ollen, onko sillä potentiaalia osana markkinointistrategiaa. Markkinointimateriaalina olisi paperi, jossa on kuva asunnon pohjapiirroksesta, ja jota kostuttamalla esiin ilmestyy kuvia huonekaluista.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee aistimarkkinoinnin teoriaa, painottaen tuntoaistia ja sen roolia kuluttajapiirissä. Tutkimusmenetelmänä on kokeellinen tutkimus, jonka tarkoitus on kerätä empiiristä todisteaineistoa ja ymmärtää, kuinka ihmiset reagoivat paperiin. Tutkimus sisältää kontrolli- sekä koeryhmät.
Markkinoinnissa tuntoaistia pidetään tärkeänä tekijänä tuotteiden ja pakkausmallien arvioinnissa. Siitä huolimatta, tuntoaistin rooli markkinoinnissa on pysynyt suhteellisen tukimattomana ilmiönä. Tietyt tutkimukset viittaavat siihen, että tuntoaistin sisällyttäminen markkinointiviestiin vaikuttaa positiivisesti ihmisten mieltymyksiin ja ostopäätöksen tekoon. Tämän testaamiseksi tutkimukseen valittiin 120 opiskelijaa Laurea-ammattikorkeakoulusta, joista 60 valittiin kontrolliryhmään ja 60 koeryhmään. Kontrolliryhmän tehtävä oli arvioida pohjapiirrosta vain visuaalisesti. Koeryhmän tehtävä oli koskettaa paperin pintaa vedellä kostutetuilla sormilla ja tarkkailla, mitä paperille ilmestyy. Tämän tutkimuksen hypoteesi oli, että koeryhmä tulisi antamaan paremmat arviot kuin kontrolliryhmä.
Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan tukeneet hypoteesia, koska ryhmien antamissa arvioissa ei ollut merkittäviä eroja. Vaikka tulokset eivät tuekaan hypoteesia, tutkimus nosti esille huomioita ja jatkokysymyksiä mahdollisia uusia tutkimuksia varten.
Active Paper on paperipala, joka muistuttaa ulkoisesti normaalia paperia. Neste aktivoi paperissa ominaisuuden, joka saa tyhjän paperin pinnalle ilmestymään grafiikkaa.
Tutkimuksen päätavoite on selvittää, vaikuttaako Active Paper ihmisten mieltymyksiin, ja näin ollen, onko sillä potentiaalia osana markkinointistrategiaa. Markkinointimateriaalina olisi paperi, jossa on kuva asunnon pohjapiirroksesta, ja jota kostuttamalla esiin ilmestyy kuvia huonekaluista.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee aistimarkkinoinnin teoriaa, painottaen tuntoaistia ja sen roolia kuluttajapiirissä. Tutkimusmenetelmänä on kokeellinen tutkimus, jonka tarkoitus on kerätä empiiristä todisteaineistoa ja ymmärtää, kuinka ihmiset reagoivat paperiin. Tutkimus sisältää kontrolli- sekä koeryhmät.
Markkinoinnissa tuntoaistia pidetään tärkeänä tekijänä tuotteiden ja pakkausmallien arvioinnissa. Siitä huolimatta, tuntoaistin rooli markkinoinnissa on pysynyt suhteellisen tukimattomana ilmiönä. Tietyt tutkimukset viittaavat siihen, että tuntoaistin sisällyttäminen markkinointiviestiin vaikuttaa positiivisesti ihmisten mieltymyksiin ja ostopäätöksen tekoon. Tämän testaamiseksi tutkimukseen valittiin 120 opiskelijaa Laurea-ammattikorkeakoulusta, joista 60 valittiin kontrolliryhmään ja 60 koeryhmään. Kontrolliryhmän tehtävä oli arvioida pohjapiirrosta vain visuaalisesti. Koeryhmän tehtävä oli koskettaa paperin pintaa vedellä kostutetuilla sormilla ja tarkkailla, mitä paperille ilmestyy. Tämän tutkimuksen hypoteesi oli, että koeryhmä tulisi antamaan paremmat arviot kuin kontrolliryhmä.
Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan tukeneet hypoteesia, koska ryhmien antamissa arvioissa ei ollut merkittäviä eroja. Vaikka tulokset eivät tuekaan hypoteesia, tutkimus nosti esille huomioita ja jatkokysymyksiä mahdollisia uusia tutkimuksia varten.