Musta turismi - matkailijaprofiilit ja motivaatiot matkan takana
Jämsen, Sonja (2015)
Jämsen, Sonja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käsitettä musta turismi, mitä se tarkoittaa, millaisia ovat mustan turismin kohteet ja antaa esimerkkejä kohteista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää millainen henkilö matkustaa mustan turismin kohteisiin, missä kohteissa henkilö on käynyt, miten hän on sen kokenut ja mitkä ovat henkilön motivaatiot matkan taustalla. Opinnäytetyö koostuu teoria-osuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus käsittelee niin mustan turismin käsitettä kuin motivaatiotekijöitä turistien keskuudessa.
Tutkimusmenetelmänä toimi sähköinen haastattelulomake, jolla hahmotettiin vastaajien henkilöprofiili sekä syitä miksi henkilö on matkustanut mustan turismin kohteeseen/kohteisiin. Kyselyssä selvitettiin myös, millaisena henkilö oli matkan kokenut ja missä kohteissa hän vieraili. Kysely oli auki verkossa 19.–24.3.2015 ja se oli suunnattu suomalaisille matkailijoille. Vastauksia kyselyyn saatiin 162 kappaletta, joiden pohjalta luotiin kävijäprofiili sekä kartoitettiin yleisimmät motivaatiotekijät matkan taustalla.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisin mustan turismin kohteessa vieraileva henkilö on alle keski-ikäinen parisuhteessa elävä nainen ja yleisimpinä motivaatiotekijöinä toimi kiinnostus historiasta sekä uteliaisuus. Tuloksista selvisi, että henkilöt olivat kokeneet kohteen mielenkiintoisena ja opettavaisena. Suosituimpia mustan turismin kohteita olivat hautausmaat ja museot. Tutkimuksessa selvitettiin, onko henkilöillä halukkuutta matkustaa mustan turismin kohteisiin tulevaisuudessa ja vastauksien perusteella halukkuutta löytyy.
Tutkimusmenetelmänä toimi sähköinen haastattelulomake, jolla hahmotettiin vastaajien henkilöprofiili sekä syitä miksi henkilö on matkustanut mustan turismin kohteeseen/kohteisiin. Kyselyssä selvitettiin myös, millaisena henkilö oli matkan kokenut ja missä kohteissa hän vieraili. Kysely oli auki verkossa 19.–24.3.2015 ja se oli suunnattu suomalaisille matkailijoille. Vastauksia kyselyyn saatiin 162 kappaletta, joiden pohjalta luotiin kävijäprofiili sekä kartoitettiin yleisimmät motivaatiotekijät matkan taustalla.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisin mustan turismin kohteessa vieraileva henkilö on alle keski-ikäinen parisuhteessa elävä nainen ja yleisimpinä motivaatiotekijöinä toimi kiinnostus historiasta sekä uteliaisuus. Tuloksista selvisi, että henkilöt olivat kokeneet kohteen mielenkiintoisena ja opettavaisena. Suosituimpia mustan turismin kohteita olivat hautausmaat ja museot. Tutkimuksessa selvitettiin, onko henkilöillä halukkuutta matkustaa mustan turismin kohteisiin tulevaisuudessa ja vastauksien perusteella halukkuutta löytyy.