Kielellisten valmiuksien tukeminen pienryhmätoiminnan keinoin
Ekholm, Niina; Vänttinen, Satu (2015)
Ekholm, Niina
Vänttinen, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076689
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lapsen kielenkehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Työn tarkoituksena oli luoda toiminnallisia neuvoja ja konkreettista materiaalia kielenkehitystä tukevaa pienryhmätoimintaa varten. Työn taustalla olivat huomiot kielenkehityksen tuen vähäisyydestä ja tuen kasvavasta tarpeesta. Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta jossa käsitellään lapsen kehityksen vaiheita, sekä toimintakansiosta. Pienryhmätoiminnan suunnitteluun saamme ohjausta varhaiskasvatuksen puheterapeutilta sekä varhaiskasvatuksen konsultoivalta erityisopettajalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa suoritettiin Lauritsalan päiväkodissa, Tuulenpesä-ryhmässä. Kävimme pitämässä kuusi pienryhmätoimintaa valmiiksi valituille neljälle lapselle. Pienryhmätoiminnoissa keskityimme kolmeen pääaiheeseen, kehoon, väreihin ja eläimiin. Pienryhmän runko oli aina sama ja jokaisessa pienryhmässä oli jotain tuttua edelliseltä kerralta ja jotain uutta. Toiminnallisen osuuden jälkeen selvitettiin kyselyin päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä tämänkaltaisen pienryhmätoiminnan tarpeellisuudesta. Lapsille suunnattujen kyselyjen kautta selvitettiin lasten ajatuksia pienryhmätoiminnasta.
Toimintakansio sisältää valmiit toimintasuunnitelmat helpottamaan varhaiskasvattajan arkea. Kansion materiaalit sisältävät erilaisia leikkejä, pelejä ja lauluja tukemaan lapsen kielen kehitystä. Opinnäytetyössä käytetty käsinukke Välkky innostaa lapsia mukaan pienryhmätoimintaan. Toimintakansion ja toimintaideoiden avulla lapsia voidaan tukea kielen kehityksen haasteissa leikin avulla. Pienryhmätoiminnassa mukana olleet materiaalit koottiin yhdeksi toimintakansioksi, joka tulee varhaiskasvatuksen työntekijöiden käyttöön Lappeenrannassa.
Päiväkodin henkilökunnalle tehtyjen kyselyiden tuloksena havaittiin kansion materiaalien tulevan tarpeeseen. Lapsille suunnatuista kyselyistä nousi esiin se, että lapset pitivät tuokioista ja kokivat oppineensa uusia asioita.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa suoritettiin Lauritsalan päiväkodissa, Tuulenpesä-ryhmässä. Kävimme pitämässä kuusi pienryhmätoimintaa valmiiksi valituille neljälle lapselle. Pienryhmätoiminnoissa keskityimme kolmeen pääaiheeseen, kehoon, väreihin ja eläimiin. Pienryhmän runko oli aina sama ja jokaisessa pienryhmässä oli jotain tuttua edelliseltä kerralta ja jotain uutta. Toiminnallisen osuuden jälkeen selvitettiin kyselyin päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä tämänkaltaisen pienryhmätoiminnan tarpeellisuudesta. Lapsille suunnattujen kyselyjen kautta selvitettiin lasten ajatuksia pienryhmätoiminnasta.
Toimintakansio sisältää valmiit toimintasuunnitelmat helpottamaan varhaiskasvattajan arkea. Kansion materiaalit sisältävät erilaisia leikkejä, pelejä ja lauluja tukemaan lapsen kielen kehitystä. Opinnäytetyössä käytetty käsinukke Välkky innostaa lapsia mukaan pienryhmätoimintaan. Toimintakansion ja toimintaideoiden avulla lapsia voidaan tukea kielen kehityksen haasteissa leikin avulla. Pienryhmätoiminnassa mukana olleet materiaalit koottiin yhdeksi toimintakansioksi, joka tulee varhaiskasvatuksen työntekijöiden käyttöön Lappeenrannassa.
Päiväkodin henkilökunnalle tehtyjen kyselyiden tuloksena havaittiin kansion materiaalien tulevan tarpeeseen. Lapsille suunnatuista kyselyistä nousi esiin se, että lapset pitivät tuokioista ja kokivat oppineensa uusia asioita.