Pelien markkinointi
Martikainen, Antti (2015)
Martikainen, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata ja vertailla erilaisten videopelien kaupallista menestystä ja siten auttaa uutta yritystä luomaan käsitys hyvistä markkinatoimenpiteistä. Opinnäytetyössä perehdytään ensin lanseerausmarkkinoinnin peruskilpailukeinoihin, joita ovat tuote, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä Lisäksi työssä syvennytään sekä tiedonlouhintaan että tiedonlouhintaan mahdollistaviin rajapintoihin. Työssä on myös vertailtu seitsemän eri yrityksen tapaa toteuttaa lanseerausmarkkinoinnin peruskilpailukeinoja, jotta parhaat lanseerausmarkkinointi käytänteet saataisiin selvitettyä. Vertailussa esiteltyjä pelejä ovat muun muassa: Elder Scrolls V : Skyrimin, Darkest Dungeon ja League of Legends Tiedot on kerätty internetissä vapaasti saatavilla olevista tilastoista, kuten Steam Spysta ja Super Data Researchistä.
Kenties kiintoisin vertailussa esiin tullut seikka oli, ettei yrityksen markkinointi- ja kehitysbudjetilla ole välitöntä suhdetta pelin myyntimenestykseen. Lisäksi vertailussa nousi esiin, että pelaajien keskeinen sanallinen markkinointi on erityisen tehokas markkinointikeino, vaikka kehittäjän itse on vaikeaa vaikuttaa siihen.
Kenties kiintoisin vertailussa esiin tullut seikka oli, ettei yrityksen markkinointi- ja kehitysbudjetilla ole välitöntä suhdetta pelin myyntimenestykseen. Lisäksi vertailussa nousi esiin, että pelaajien keskeinen sanallinen markkinointi on erityisen tehokas markkinointikeino, vaikka kehittäjän itse on vaikeaa vaikuttaa siihen.