Työkaluja strategian luontiin : strategiamuutosten vaikutus yrityksen kannattavuuteen
Juvén, Kaisa (2015)
Juvén, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013032
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan strategiaa, ja strategiamuutosten vaikutusta yrityksen kannattavuuteen. Työn tarkoituksena on tuoda esille erilaisia työkaluja, joita yritys voi käyttää hyväkseen luodessaan strategiaa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta sekä empiriaa tavoittelevasta osuudesta, jossa on tutustuttu kahden yrityksen strategiamuutokseen. Käytäntöä on tuotu työhön analysoimalla yrityksien tilinpäätöksiä. Työssä pyritään lukijalle kertomaan strategian tärkeys sekä sen vaikutukset kannattavuuteen.
Teoriaosuus käsittelee strategiaa sekä käsitteenä että kokonaisuutena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: siitä mikä strategia on ja strategian muodostamiseen käytetyistä työkaluista. Työssä käsitellään myös strateginen johtaminen sekä johtajien rooli strategian muodostamisessa. Jälkimmäisen osan päällimmäinen tarkoitus on kertoa lukijalle, minkälaisia perustyökaluja yrityksellä on käytettävänään strategiaa muodostettaessa. Osassa puhutaan myös yleisesti kansainvälisestä strategiasta.
Strategiamuutoksien vaikutuksia käytännössä työhön haettiin case-yritysten kautta. Työssä haluttiin tuoda konkreettisesti esille strategiamuutosten vaikutuksia. Luvussa käydään läpi ensin yrityksiä kokonaisuuksina, jonka jälkeen kuvataan valittu strateginen muutos yrityksessä. Positiivista tai negatiivista vaikutusta kannattavuuteen analysoidaan yrityksen tunnuslukujen kautta
Johtopäätöksiä, joita tunnuslukujen tutkimisesta tehtiin, on myös tuotu esille. Tutkimalla tunnuslukuja selvisi, että kummankin yrityksen kohdalla oli tapahtunut positiivisia muutoksia kannattavuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta sekä empiriaa tavoittelevasta osuudesta, jossa on tutustuttu kahden yrityksen strategiamuutokseen. Käytäntöä on tuotu työhön analysoimalla yrityksien tilinpäätöksiä. Työssä pyritään lukijalle kertomaan strategian tärkeys sekä sen vaikutukset kannattavuuteen.
Teoriaosuus käsittelee strategiaa sekä käsitteenä että kokonaisuutena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: siitä mikä strategia on ja strategian muodostamiseen käytetyistä työkaluista. Työssä käsitellään myös strateginen johtaminen sekä johtajien rooli strategian muodostamisessa. Jälkimmäisen osan päällimmäinen tarkoitus on kertoa lukijalle, minkälaisia perustyökaluja yrityksellä on käytettävänään strategiaa muodostettaessa. Osassa puhutaan myös yleisesti kansainvälisestä strategiasta.
Strategiamuutoksien vaikutuksia käytännössä työhön haettiin case-yritysten kautta. Työssä haluttiin tuoda konkreettisesti esille strategiamuutosten vaikutuksia. Luvussa käydään läpi ensin yrityksiä kokonaisuuksina, jonka jälkeen kuvataan valittu strateginen muutos yrityksessä. Positiivista tai negatiivista vaikutusta kannattavuuteen analysoidaan yrityksen tunnuslukujen kautta
Johtopäätöksiä, joita tunnuslukujen tutkimisesta tehtiin, on myös tuotu esille. Tutkimalla tunnuslukuja selvisi, että kummankin yrityksen kohdalla oli tapahtunut positiivisia muutoksia kannattavuudessa.