Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Big data -ilmiön ja 360° -asiakasnäkymien kartoitus

Isoniemi, Heidi (2015)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Heidi_Isoniemi_kevat_2015.pdf (934.4Kt)
Lataukset: 


Isoniemi, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013047
Tiivistelmä
Viime vuosien vallitseva trendi it-alalla on ollut big data. Niin isot kuin pienetkin yritykset ovat he-ränneet big datan hyödyntämismahdollisuuksiin ja uusia mahdollisuuksia sekä kehittämishankkeita tutkitaan kuumeisesti. Big data –markkinat ovat kasvussa.

Tässä opinnäytetyössä on tutkittu lähemmin yhtä big dataa hyödyntävää tuotetta: Rongo 360° -käyttöliittymää. Toimeksianto tuli espoolaiselta informaation hallintaan erikoistuneelta asiantuntijayritykseltä Rongo Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tietopaketti, joka palvelee alalla toi-mivia henkilöitä heidän halutessaan tutustua lähemmin big data –ilmiöön, Rongo 360° -käyttöliittymään ja henkilötietolain säädöksiin yksityisyyden suojan varmistamiseksi.

Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen tapaan keräämällä tietoa sekä ajankohtaisista tutkimuksista että lehtiartikkeleista. Tietoa 360°-näkymien implementointiprojekteista saatiin myös teemahaastattelun avulla. Tietosuojaa käsittelevät kappaleet pohjautuvat henkilötietolakiin ja ajankohtaisen kirjallisuuden soveltamiseen.

Kattava tietopaketti sisältää tietoa big datan -ilmiöstä, -tekniikoista kuten Hadoop, Pilvipalvelut, NoSQL. Tietopaketissa käydään läpi Rongo 360° -käyttöliittymän tyyppisten 360° -näkymien rakenne ja soveltuvuus yritysten asiakaspalvelun tehostamiseen ja asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Samoin tehdään analyysia siitä, kuinka 360°-näkymien implementointiprojekteja tulisi hallita. Edelleen esitetään vaatimukset henkilötietojen keräämiseen, tallentamiseen, käyttötarkoitussidonnaisuuteen ja tarpeellisuusvaatimukseen liittyen. Erityisesti pyritään selvittämään kuinka henkilötietojen yhdistäminen eri lähteistä tulisi toteuttaa Rongo 360° -käyttöliittymässä, niin että lailli-suus ja asiakkaiden luottamus säilyvät.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste