Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohtaamistaiteen opas varhaiskasvattajille

Farin, Saskia (2015)

Avaa tiedosto
Farin_Saskia.pdf (1.214Mt)
Lataukset: 


Farin, Saskia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213279
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli tehdä Kohtaamistaiteen opas varhaiskasvattajille. Opinnäytetyö liittyy tiiviisti Laurea-ammattikorkeakoulussa, Tikkurilan yksikössä, tehtävään Kohtaamistaiteen kehittämistyöhön. Kohtaamistaide on ryhmämuotoista, tavoitteellista taidetoimintaa, jonka perustana on arvostava kohtaaminen, vuorovaikutus sekä jokaisen ihmisen arvostaminen sellaisena, kuin hän on. Oppaan yhtenä päätavoitteena oli innostaa ja tukea varhaiskasvattajia käyttämään taiteen keinoja vuorovaikutuksen ja kohtaamisen tukena päiväkotiryhmässä. Toisena päätavoitteena oli selvittää Kohtaamistaiteen mahdollisuuksia toteuttaa koko päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä löytää uusia työkaluja henkilökohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien toteuttamisessa. Tavoitteena oli myös selvittää, voiko Kohtaamistaide tuoda lisäulottuvuutta kasvatuskumppanuuteen. Oppaan tarkoituksena oli myös innostaa varhaiskasvattajia hankkimaan Kohtaamistaiteen ohjaajan tutkinto.

Materiaali oppaaseen kerättiin lähdekirjallisuuden, teemahaastattelun sekä sähköpostikyselyn pohjalta. Alun teemahaastattelu tehtiin Kohtaamistaiteen ohjaajakoulutuksen suorittaneille varhaiskasvattajille heidän mielipiteistään mitä oppaan tulisi sisältää. Väliarviona oppaan kehitystyössä toimi sähköpostikysely Kohtaamistaiteen suorittaneille varhaiskasvattajille. Lopuksi oppaan onnistumista arvioitiin sähköpostikyselyn avulla Kohtaamistaiteesta tietämättömille varhaiskasvattajille. Vastauksista selvisi, että Kohtaamistaide antaa uusia, kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä mahdollisuuksia tukea lasten henkilökohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien sekä päiväkodin yhteisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista. Kohtaamistaide tukee myös rikkaampaa kasvatuskumppanuutta vanhempien ja kasvattajien välillä. Tulosten perusteella opas innosti varhaiskasvattajia kokeilemaan Kohtaamistaiteen menetelmiä päiväkotiryhmässä ja havahdutti pohtimaan, kuinka toimintatapoja voisi muuttaa paremmiksi. Puolet vastaajista kiinnostui suorittamaan Kohtaamistaiteen ohjaajaopinnot oppaan luettuaan. Opas tarjoaa päiväkodeille ennaltaehkäiseviä taidemenetelmiä varhaiskasvatuksen ongelmiin. Kohtaamistaide tukee lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste