Opas ensimmäisestä gynekologisesta käynnistä
Haikola, Roosa; Purmonen, Petranella (2015)
Haikola, Roosa
Purmonen, Petranella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas, joka käsittelee erityisesti nuoren ensimmäistä käyntiä gynekologisella vastaanotolla ja ensimmäistä gynekologista tutkimusta. Opinnäytetyössä käsitellään pääasiassa nuoruutta kehitysvaiheena, nuoren seksuaalisuuden kehitystä ja seksuaaliterveyden seurantaa perusterveydenhuollossa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kuitinmäen koulun kanssa. Oppaan kohderyhmäksi valittiin yhdeksäsluokkalaiset tytöt, joiden tietoja gynekologisesta käynnistä ja tutkimuksesta kartoitettiin etukäteen tehdyllä kyselyllä. Lisäksi tytöt saivat vaikuttaa oppaan sisältöön esittämällä kysymyksiä ja toiveita, joihin oppaassa pyritään vastaamaan. Opasta on ollut tekemässä myös painoviestinnän opiskelija Eeva Kainulainen, joka on tehnyt oppaan ulkoasun ja taiton.
Valmis opas oli arvioitavana Kuitinmäen koulun yhdeksäsluokkalaisilla tytöillä. Arvioinnissa käytettiin tarkoitukseen suunniteltua kyselylomaketta. Lähes kaikkien vastaajien mielestä opas oli ymmärrettävä, hyödyllinen ja antoi uutta tietoa. Saadun palautteen perusteella opasta voisi käyttää myös muilla kouluilla. Oppaan pohjalta voisi suunnitella myös terveyskasvatustunnin, jolla gynekologista käyntiä ja tutkimusta voitaisiin käsitellä yhdessä keskustellen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kuitinmäen koulun kanssa. Oppaan kohderyhmäksi valittiin yhdeksäsluokkalaiset tytöt, joiden tietoja gynekologisesta käynnistä ja tutkimuksesta kartoitettiin etukäteen tehdyllä kyselyllä. Lisäksi tytöt saivat vaikuttaa oppaan sisältöön esittämällä kysymyksiä ja toiveita, joihin oppaassa pyritään vastaamaan. Opasta on ollut tekemässä myös painoviestinnän opiskelija Eeva Kainulainen, joka on tehnyt oppaan ulkoasun ja taiton.
Valmis opas oli arvioitavana Kuitinmäen koulun yhdeksäsluokkalaisilla tytöillä. Arvioinnissa käytettiin tarkoitukseen suunniteltua kyselylomaketta. Lähes kaikkien vastaajien mielestä opas oli ymmärrettävä, hyödyllinen ja antoi uutta tietoa. Saadun palautteen perusteella opasta voisi käyttää myös muilla kouluilla. Oppaan pohjalta voisi suunnitella myös terveyskasvatustunnin, jolla gynekologista käyntiä ja tutkimusta voitaisiin käsitellä yhdessä keskustellen.