Kokemuksia sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisesta peruskoulussa
Kadak, Johanna (2015)
Kadak, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen menetelmin koota yhteen ja kuvata oppilaiden ja opettajien kokemuksia peruskouluissa käytettävistä sosiaalisten taitojen kehittymistä tukevista menetelmistä ja keinoista. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten opettajat ja oppilaat ovat kokeneet sosiaalisia taitoja kehittävät menetelmät: millaiset menetelmät ovat koettu toimiviksi ja mitkä asiat toimivuuteen ovat mahdollisesti vaikuttaneet.
Pyrin kirjallisuuskatsauksen myötä kehittämään omaa ammattiosaamista aiheeseen liittyen sekä tuottamaan opettajille ja muille oppilaiden parissa työskenteleville tahoille tietoa saatavilla olevista menetelmistä, herättää keskustelua sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisen merkityksestä ja tuoda esille mahdollisten lisätutkimusten tarve.
Tähän opinnäytetyöhön on haettu laadullisia tutkimuksia PROQUEST, EBSCO, ERIC, ARTO ja MELINDA -tietokannoista vuosilta 2005-2015. Hauissa oli sisäänottokriteereinä vuodet 2005-2015, kieliä englanti tai suomi ja peer review – julkaisu sekä tiivistelmän saatavuus. Poissulkukriteereinä olivat 1) koko teksti ei ollut saatavilla elektronisena, 2) sosiaalisten taitojen tukemisen konteksti oli muu kuin peruskoulu, 3) tutkimus ei ollut kvalitatiivinen ja 4) teksti ei ollut tutkimusartikkeli. Tutkimukset on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Keskeisinä tuloksina kirjallisuuskatsauksessa tuli esille opettajien kokemuksia siitä, kuinka sosiaalisten taitojen kehittymistä voidaan tukea peruskouluissa sekä tietoisesti että tiedostamatta. Toimiviksi vuorovaikutustaitoja kehittäviksi tilanteiksi koettiin jokapäiväiset vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutilanteet, ryhmätyöskentely sekä konfliktitilanteiden läpikäyminen ajan kanssa. Tutkimuksissa tuli esille myös opettajien arvostus sosiaalisten taitojen opettamista kohtaan, mutta samalla koettiin huolta stressistä ja ajan riittämättömyydestä. Oppilaiden näkökulmaa tuotiin kirjallisuuskatsaukseen valikoituneissa tutkimuksissa vain vähän esille. Oppilaiden kokemusten mukaan sosiaaliset taidot ymmärrettiin ennen kaikkea tilannetajun kautta, jolla tarkoitettiin sitä että oppilaat ymmärtävät vaikuttavan sosiaalisen tilanteen ja osaavat toimia odotusten mukaisesti, esimerkiksi sääntöjä noudattamalla.
Pyrin kirjallisuuskatsauksen myötä kehittämään omaa ammattiosaamista aiheeseen liittyen sekä tuottamaan opettajille ja muille oppilaiden parissa työskenteleville tahoille tietoa saatavilla olevista menetelmistä, herättää keskustelua sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisen merkityksestä ja tuoda esille mahdollisten lisätutkimusten tarve.
Tähän opinnäytetyöhön on haettu laadullisia tutkimuksia PROQUEST, EBSCO, ERIC, ARTO ja MELINDA -tietokannoista vuosilta 2005-2015. Hauissa oli sisäänottokriteereinä vuodet 2005-2015, kieliä englanti tai suomi ja peer review – julkaisu sekä tiivistelmän saatavuus. Poissulkukriteereinä olivat 1) koko teksti ei ollut saatavilla elektronisena, 2) sosiaalisten taitojen tukemisen konteksti oli muu kuin peruskoulu, 3) tutkimus ei ollut kvalitatiivinen ja 4) teksti ei ollut tutkimusartikkeli. Tutkimukset on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Keskeisinä tuloksina kirjallisuuskatsauksessa tuli esille opettajien kokemuksia siitä, kuinka sosiaalisten taitojen kehittymistä voidaan tukea peruskouluissa sekä tietoisesti että tiedostamatta. Toimiviksi vuorovaikutustaitoja kehittäviksi tilanteiksi koettiin jokapäiväiset vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutilanteet, ryhmätyöskentely sekä konfliktitilanteiden läpikäyminen ajan kanssa. Tutkimuksissa tuli esille myös opettajien arvostus sosiaalisten taitojen opettamista kohtaan, mutta samalla koettiin huolta stressistä ja ajan riittämättömyydestä. Oppilaiden näkökulmaa tuotiin kirjallisuuskatsaukseen valikoituneissa tutkimuksissa vain vähän esille. Oppilaiden kokemusten mukaan sosiaaliset taidot ymmärrettiin ennen kaikkea tilannetajun kautta, jolla tarkoitettiin sitä että oppilaat ymmärtävät vaikuttavan sosiaalisen tilanteen ja osaavat toimia odotusten mukaisesti, esimerkiksi sääntöjä noudattamalla.