Poijupuiston lastensuojelupalveluiden perhetyöntekijöiden kokemuksia hyvään vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavista tekijöistä
Weissmann, Natalie; Lehtonen, Jenni; Ylispangar, Emmi (2015)
Weissmann, Natalie
Lehtonen, Jenni
Ylispangar, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111716
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Poijupuiston lastensuojelupalveluiden perhetyöntekijöiden kokemuksia asiakkaan ja työntekijän väliseen hyvään vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä työntekijöiden näkökulmasta. Teoriaosuudessa määritellään ensin lastensuojelun perhetyö asiakaslähtöiseksi, perhettä tukevaksi ja perhesysteemin toimivuutta vahvistavaksi työksi. Opinnäytetyössä esitellään myös Poijupuiston tehostettu perhetyö sekä Poijupuiston kiitolinja- työskentely. Myöhemmin käsitellään perhetyön vuorovaikutusta ja vuorovaikutusprosessin vaiheita.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua. Ryhmäkeskustelun teemakysymykset oli tehty vuorovaikutusprosessin vaiheisiin pohjautuen. Ryhmäkeskusteluun osallistui kuusi työntekijää Poijupuiston lastensuojelupalveluista. Heistä neljä oli tehostetun perhetyön työntekijöitä ja kaksi kiitolinjan työntekijöitä. Sisällönanalyysi tehtiin teoriaohjaavasti, eli analyysiä tehtäessä tukeuduttiin jo olemassa olevaan teoriaan. Koimme ryhmäkeskustelutilanteen tietoa tuottavaksi ja onnistuneeksi, mutta tästä huolimatta tulosten analysointivaiheessa huomasimme aineiston jääneen varsin suppeaksi.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että hyvä vuorovaikutus vaatii työntekijältä asiakaslähtöistä työotetta. Keskiössä on luottamuksellisuus ja asiakkaan arvostava kohtaaminen. Tärkeäksi osaksi hyvää vuorovaikutussuhdetta nousivat myös työn tavoitteet ja työntekijän taito ohjata työskentelyä, erilaiset työmenetelmät sekä työntekijän persoona. Osa näistä vaikuttavista tekijöistä pystyttiin linkittämään selkeämmin yhteen perhetyön vuorovaikutusprosessin vaiheeseen, mutta kaikki ilmenivät kuitenkin koko prosessin ajan.
Opinnäytetyö korostaa hyvän vuorovaikutuksen merkitystä perhetyön asiakastyössä ja kannustaa vuorovaikutuksen tukemiseen työntekijän ja asiakkaan välillä. Tulosten avulla sosiaalialan työntekijät voivat pyrkiä luomaan hyvää vuorovaikutussuhdetta asiakaslähtöisesti ottaen huomioon perhetyön erityispiirteet. Opinnäytetyö tiivistää moninaiset keinot, joita hyvän vuorovaikutussuhteen luominen vaatii.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua. Ryhmäkeskustelun teemakysymykset oli tehty vuorovaikutusprosessin vaiheisiin pohjautuen. Ryhmäkeskusteluun osallistui kuusi työntekijää Poijupuiston lastensuojelupalveluista. Heistä neljä oli tehostetun perhetyön työntekijöitä ja kaksi kiitolinjan työntekijöitä. Sisällönanalyysi tehtiin teoriaohjaavasti, eli analyysiä tehtäessä tukeuduttiin jo olemassa olevaan teoriaan. Koimme ryhmäkeskustelutilanteen tietoa tuottavaksi ja onnistuneeksi, mutta tästä huolimatta tulosten analysointivaiheessa huomasimme aineiston jääneen varsin suppeaksi.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että hyvä vuorovaikutus vaatii työntekijältä asiakaslähtöistä työotetta. Keskiössä on luottamuksellisuus ja asiakkaan arvostava kohtaaminen. Tärkeäksi osaksi hyvää vuorovaikutussuhdetta nousivat myös työn tavoitteet ja työntekijän taito ohjata työskentelyä, erilaiset työmenetelmät sekä työntekijän persoona. Osa näistä vaikuttavista tekijöistä pystyttiin linkittämään selkeämmin yhteen perhetyön vuorovaikutusprosessin vaiheeseen, mutta kaikki ilmenivät kuitenkin koko prosessin ajan.
Opinnäytetyö korostaa hyvän vuorovaikutuksen merkitystä perhetyön asiakastyössä ja kannustaa vuorovaikutuksen tukemiseen työntekijän ja asiakkaan välillä. Tulosten avulla sosiaalialan työntekijät voivat pyrkiä luomaan hyvää vuorovaikutussuhdetta asiakaslähtöisesti ottaen huomioon perhetyön erityispiirteet. Opinnäytetyö tiivistää moninaiset keinot, joita hyvän vuorovaikutussuhteen luominen vaatii.