Markkinoinnin kehittämissuunnitelma kohdennettuna ryhmämatkailija-asiakkaille
Kuusivirta, Nita (2015)
Kuusivirta, Nita
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061113149
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointia kohdennettuna ryhmämatkailija-asiakkaille. Toimeksiantajana oli Humppilassa sijaitseva Urpolan Kartano, joka tarjoaa tilausravintola- ja juhlapalveluiden lisäksi kokouspalveluita, majoitusta sekä saunapalveluita. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu teoreettisesta sekä tutkimuksellisesta osuudesta. Yrityksen nykyistä markkinointia käsiteltiin 4P:n mukaisten kilpailukeinojen (product, price, place ja promotion) sekä SAVE-mallin avulla (solution, access, value ja education).
Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmäksi valittiin enintään 3 tunnin ajomatkan päässä sijaitsevat yhdistykset ja järjestöt, jotka tekevät ryhmäretkiä. Aineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Suurin osa vastaajista oli Hämeen alueelta. Vastausprosentiksi saatiin 21 %.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia markkinointikeinoja, joita yrittäjä voi hyödyntää tulevaisuudessa markkinointinsa kehittämisessä. Keinoja ovat yrityksen verkkonäkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnilla, asiakastietojen kerääminen, palaute- tai kyselyosion lisääminen yrityksen internetsivuille sekä sähköpostimarkkinointi. Suunnittelun perustana käytettiin lähtökohta-analyysia.
Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmäksi valittiin enintään 3 tunnin ajomatkan päässä sijaitsevat yhdistykset ja järjestöt, jotka tekevät ryhmäretkiä. Aineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Suurin osa vastaajista oli Hämeen alueelta. Vastausprosentiksi saatiin 21 %.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia markkinointikeinoja, joita yrittäjä voi hyödyntää tulevaisuudessa markkinointinsa kehittämisessä. Keinoja ovat yrityksen verkkonäkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnilla, asiakastietojen kerääminen, palaute- tai kyselyosion lisääminen yrityksen internetsivuille sekä sähköpostimarkkinointi. Suunnittelun perustana käytettiin lähtökohta-analyysia.