Hinnoittelun ennakointi Osuuskauppa Hämeenmaassa
Sistola, Kaisa (2015)
Sistola, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713525
Tiivistelmä
Työn teoriaosuuden keskeisiksi käsitteiksi valittiin segmentointi ja hinnoittelu. Segmentoinnilla ja hinnoittelulla on tärkeä rooli yrityksen toiminnan ylläpitämisessä. Yrityksen on osattava hinnoitella oikein tuotteensa ja palvelunsa, jotta se tuottaa voittoa. Segmentointi alkaa aina yrityksen asiakkaasta ja sen tarkoituksen on samankaltaisten asiakasryhmien tunnistaminen. Matkailupalvelua kehitettäessä yrityksen tulee keskittyä tietyn segmentin tarpeisiin ja toiveisiin.
Yrityksen on ymmärrettävä hinnoittelussa asiakkaidensa tarpeita ja sitä mitä asiakkaat arvostavat yrityksen palveluissa. Hinnoittelu on osa yrityksen johdon päätöksentekoa ja siihen vaikuttaa palvelun sekä liiketoiminnan luonne. Yrityksen käyttämällä hinnoittelustrategialla ja hinnoittelulla on kokonaisuutena keskeinen vaikutus yrityksen kannattavuuteen ja toiminnan jatkuvuuteen.
Ennakoinnin perusta on tulevaisuuden tutkimuksessa ja sitä voidaan jopa pitää tulevaisuuden tutkimuksen käytön ilmauksena. Tulevaisuudentutkimus yrittää tieteenalana kuvata, selittää ja ymmärtää laajoja koko yhteiskuntaa koskevia muutos- ja kehitysprosesseja. Työssä käytettävä menetelmä oli ennakointi, joka on laadullinen menetelmä. Tulevaisuustiedon analysointi tehtiin tulevaisuuspyörän avulla. Tulevaisuuspyörästä saatiin kahdeksan vastausta ja se toteutettiin Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan henkilökunnan avulla. Tulevaisuudessa en-nakoitiin hintojen nousevan, talouskriisin olevan ohitse, matkailijamäärien kasvavan sekä teknologian kehittyvän.
Tulevaisuuden ennakoiminen on hankalaa, sillä yrityksen on osattava varautua erilaisiin muutoksiin ja uhkiin. Yritys voi vaikuttaa tulevaisuuden laatuun yksittäisten valintojen avulla, joten on tärkeää selvittää millaiset yksittäiset valinnat johtavat parhaimpaan lopputulokseen.
Yrityksen on ymmärrettävä hinnoittelussa asiakkaidensa tarpeita ja sitä mitä asiakkaat arvostavat yrityksen palveluissa. Hinnoittelu on osa yrityksen johdon päätöksentekoa ja siihen vaikuttaa palvelun sekä liiketoiminnan luonne. Yrityksen käyttämällä hinnoittelustrategialla ja hinnoittelulla on kokonaisuutena keskeinen vaikutus yrityksen kannattavuuteen ja toiminnan jatkuvuuteen.
Ennakoinnin perusta on tulevaisuuden tutkimuksessa ja sitä voidaan jopa pitää tulevaisuuden tutkimuksen käytön ilmauksena. Tulevaisuudentutkimus yrittää tieteenalana kuvata, selittää ja ymmärtää laajoja koko yhteiskuntaa koskevia muutos- ja kehitysprosesseja. Työssä käytettävä menetelmä oli ennakointi, joka on laadullinen menetelmä. Tulevaisuustiedon analysointi tehtiin tulevaisuuspyörän avulla. Tulevaisuuspyörästä saatiin kahdeksan vastausta ja se toteutettiin Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnan henkilökunnan avulla. Tulevaisuudessa en-nakoitiin hintojen nousevan, talouskriisin olevan ohitse, matkailijamäärien kasvavan sekä teknologian kehittyvän.
Tulevaisuuden ennakoiminen on hankalaa, sillä yrityksen on osattava varautua erilaisiin muutoksiin ja uhkiin. Yritys voi vaikuttaa tulevaisuuden laatuun yksittäisten valintojen avulla, joten on tärkeää selvittää millaiset yksittäiset valinnat johtavat parhaimpaan lopputulokseen.