Lanseerauksen perusteita oppimassa
Haurinen, Saara (2015)
Haurinen, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lanseerausprosessi ja siihen kuuluvien vaiheiden kuvaaminen. Lanseerausprosessi kuvataan Emerco Oy:lle, jolla ei ole aikaisempaa kokemusta lanseerauksesta. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda dokumentti, jota voidaan hyödyntää osin ja mahdollisuuksien mukaan yrityksen toukokuussa 2015 lanseerattavan tuotteen yhteydessä. Dokumentoitua lanseerausprosessia voidaan hyödyntää erityisesti yrityksen tulevissa lanseerauksissa.
Opinnäytetyössä esitellään lanseerausprosessi, joka sisältää suunnittelun, lähtökohta-analyysit ja toteutuksen. Näiden lisäksi käsitellään myös lanseerausprosessiin sisältyvät jälkimarkkinointi ja onnistumisen arviointi. Lanseerausprosessin kuvauksessa tuodaan esiin lanseeraus messuilla toteutettuna tapahtumana. Lanseerauksessa markkinoinnin osalta tarkastellaan sosiaalisen median hyödyntämistä viestintävälineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimaista, luovempaa tutkimusotetta hyödyntäen. Teoriaan pohjautuen käydään läpi Emerco Oy:n toteuttaman paikannus- ja hälytinjärjestelmä DefiAlarm™in lanseerauksen vaiheet. Läpikäynnissä tarkastellaan miten DefiAlarm™in lanseeraus käytännössä vastasi teoriassa esitettyyn lanseerausprosessiin. Vertailun pohjalta tehdään kehitysehdotuksia tulevaisuudessa toteutettavaksi. Emerco Oy voi poimia opinnäytetyöstä erikseen osioita, joista se pystyy esimerkkien avulla luomaan itselleen sopivan työkalun hallitun prosessin läpiviennin avuksi.
Opinnäytetyössä esitellään lanseerausprosessi, joka sisältää suunnittelun, lähtökohta-analyysit ja toteutuksen. Näiden lisäksi käsitellään myös lanseerausprosessiin sisältyvät jälkimarkkinointi ja onnistumisen arviointi. Lanseerausprosessin kuvauksessa tuodaan esiin lanseeraus messuilla toteutettuna tapahtumana. Lanseerauksessa markkinoinnin osalta tarkastellaan sosiaalisen median hyödyntämistä viestintävälineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimaista, luovempaa tutkimusotetta hyödyntäen. Teoriaan pohjautuen käydään läpi Emerco Oy:n toteuttaman paikannus- ja hälytinjärjestelmä DefiAlarm™in lanseerauksen vaiheet. Läpikäynnissä tarkastellaan miten DefiAlarm™in lanseeraus käytännössä vastasi teoriassa esitettyyn lanseerausprosessiin. Vertailun pohjalta tehdään kehitysehdotuksia tulevaisuudessa toteutettavaksi. Emerco Oy voi poimia opinnäytetyöstä erikseen osioita, joista se pystyy esimerkkien avulla luomaan itselleen sopivan työkalun hallitun prosessin läpiviennin avuksi.