Laulaja ja laulava näyttelijä - samaa maata, eri sukua
Koskinen, Anni-Maija (2015)
Koskinen, Anni-Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013115
Tiivistelmä
Taiteellis-toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on laulajan työn ja laulavan näyttelijän työn vertailu. Näkökulmaksi vertailulle ja pohdinnalle olen valinnut laulujen tulkinnan ja yleisön kohtaamisen.
Pyrin opinnäytetyössäni vastaamaan näihin kysymyksiin: Kuinka laulan ja kohtaan yleisön laulajana? Kuinka laulan ja kohtaan yleisön laulavana näyttelijänä? Mitä eroa näillä tilanteilla on esiintyjän näkökulmasta? Vertailen keskenään kahta erilaista esiintymistilannetta. Toisessa esiinnyin laulajana runolauluillassa ja toisessa laulavana näyttelijänä musiikkiteatteriteoksessa.
Käyn ensin läpi laulamisen ja näyttelijäntyön historiaa ja kirjallisuutta. Tämän jälkeen esittelen järjestämäni runolauluillan sekä musiikkiteatteriteoksen. Pohdin omaa työskentelyäni näiden parissa sekä laulujen tulkintaa ja yleisön kohtaamista molemmissa tapauksissa.
Lopuksi esittelen joitakin johtopäätöksiä, kyseisten esiintymistilanteiden eroja ja yhtäläisyyksiä kokemusteni pohjalta. Vertailuni ja kokemusteni pohjalta voin todeta, että parhaimpia esiintymiskokemuksia yhdistävät flow-kokemus, esiintyjän vilpittömyys sekä yleisön ja esiintyjän halu kohdata. Erona laulajan työssä laulavaan näyttelijään verrattuna totean kantavan, draamallisen kokonaisuuden puuttumisen.
Pyrin opinnäytetyössäni vastaamaan näihin kysymyksiin: Kuinka laulan ja kohtaan yleisön laulajana? Kuinka laulan ja kohtaan yleisön laulavana näyttelijänä? Mitä eroa näillä tilanteilla on esiintyjän näkökulmasta? Vertailen keskenään kahta erilaista esiintymistilannetta. Toisessa esiinnyin laulajana runolauluillassa ja toisessa laulavana näyttelijänä musiikkiteatteriteoksessa.
Käyn ensin läpi laulamisen ja näyttelijäntyön historiaa ja kirjallisuutta. Tämän jälkeen esittelen järjestämäni runolauluillan sekä musiikkiteatteriteoksen. Pohdin omaa työskentelyäni näiden parissa sekä laulujen tulkintaa ja yleisön kohtaamista molemmissa tapauksissa.
Lopuksi esittelen joitakin johtopäätöksiä, kyseisten esiintymistilanteiden eroja ja yhtäläisyyksiä kokemusteni pohjalta. Vertailuni ja kokemusteni pohjalta voin todeta, että parhaimpia esiintymiskokemuksia yhdistävät flow-kokemus, esiintyjän vilpittömyys sekä yleisön ja esiintyjän halu kohdata. Erona laulajan työssä laulavaan näyttelijään verrattuna totean kantavan, draamallisen kokonaisuuden puuttumisen.