Lastensuojelullinen huoli päiväkodissa - yhteistyöllä enemmän
Suursalmi, Mari-Anne; Lensu, Heidi (2015)
Suursalmi, Mari-Anne
Lensu, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081914053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081914053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia näkökulmia, jotka selittävät päiväkodissa tehtyjen lastensuojeluilmoitusten määrää sekä yhteistyökäytäntöjä varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajilta, onko varhaiskasvatusyksiköillä tarpeeksi tietoa ja osaamista lastensuojelulakiin perustuvasta lastensuojeluilmoituksesta ja millaista tietoa heillä on. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten päiväkodin johtajat näkevät lastensuojelutehtävän, millaiset yhteistyökäytännöt varhaiskasvatuksen ja las-tensuojelun välillä on sekä miten niitä tulisi kehittää.
Teoriaosassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lastensuojelua sekä monialaista yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä yhdistettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Kyselylomakkeessa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin loka-marraskuussa 2014. Kysely lähetettiin 20 päiväkodin johtajalle, joista 10 vastasi siihen.
Vastaajien näkemyksenä oli, että päiväkodissa keskustellaan huolesta perheen kanssa ja asia pyritään hoitamaan omalla toimintasabluunalla huoltajien, erityislastentarhanopettajien ja neuvolan yhteistyöllä. Lastensuojeluilmoituksen myötä luottamuksen ja kasvatuskumppanuuden nähtiin kärsivän ja yhteistyön vaikeutuvan. Tieto ja osaaminen lastensuojelulakiin perustuvasta lastensuojeluilmoituksesta koettiin vähäiseksi ja koulutus tarpeelliseksi. Varhaiskas-vatus nähtiin tärkeänä ennaltaehkäisevänä lastensuojelun palveluna ja lastensuojelutyö lapsen hyvinvoinnin ja oikeuksien edunvalvojana ja mahdollistajana. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyö koettiin vähäiseksi. Vastaajien mielestä tämä johtui aikapulasta, resurssipulasta, tiedon puutteesta, vaitiolosäännöksistä sekä erilaisesta lainsäädännöstä. Yhteistyötä toivottiin enemmän, ja sen kehittäminen nähtiin tärkeänä.
Jatkossa voisi selvittää lastensuojelun työntekijöiden näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksen kanssa. Jatkotutkimusaiheena voisi myös olla yhteisen tapaamisen järjestäminen, jossa lisättäisiin tietoisuutta toisten työstä.
Teoriaosassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, lastensuojelua sekä monialaista yhteistyötä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä yhdistettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Kyselylomakkeessa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin loka-marraskuussa 2014. Kysely lähetettiin 20 päiväkodin johtajalle, joista 10 vastasi siihen.
Vastaajien näkemyksenä oli, että päiväkodissa keskustellaan huolesta perheen kanssa ja asia pyritään hoitamaan omalla toimintasabluunalla huoltajien, erityislastentarhanopettajien ja neuvolan yhteistyöllä. Lastensuojeluilmoituksen myötä luottamuksen ja kasvatuskumppanuuden nähtiin kärsivän ja yhteistyön vaikeutuvan. Tieto ja osaaminen lastensuojelulakiin perustuvasta lastensuojeluilmoituksesta koettiin vähäiseksi ja koulutus tarpeelliseksi. Varhaiskas-vatus nähtiin tärkeänä ennaltaehkäisevänä lastensuojelun palveluna ja lastensuojelutyö lapsen hyvinvoinnin ja oikeuksien edunvalvojana ja mahdollistajana. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyö koettiin vähäiseksi. Vastaajien mielestä tämä johtui aikapulasta, resurssipulasta, tiedon puutteesta, vaitiolosäännöksistä sekä erilaisesta lainsäädännöstä. Yhteistyötä toivottiin enemmän, ja sen kehittäminen nähtiin tärkeänä.
Jatkossa voisi selvittää lastensuojelun työntekijöiden näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksen kanssa. Jatkotutkimusaiheena voisi myös olla yhteisen tapaamisen järjestäminen, jossa lisättäisiin tietoisuutta toisten työstä.