ALLE KOULUIKÄISEN LAPSEN TEMPERAMENTTIPIIRTEET : oppaan valmistaminen lasten huoltajille, sekä neuvolassa työskenteleville terveydenhoitajille
Istermaa, Katarina; Huttunen, Iida (2015)
Istermaa, Katarina
Huttunen, Iida
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714151
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tavoitteena on tuottaa Hollolan Salpakankaan neuvolalle opas alle kouluikäisen lapsen temperamenttipiirteiden tukemisesta. Opas on suunnattu lasten huoltajille ja neuvolassa työskenteleville terveydenhoitajille työvälineeksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa lisätietoa temperamenttipiirteistä ja niiden huomioimisesta kasvatuksessa ja lasten kanssa työskennellessä. Lisäksi tarkoituksena on saada huoltajat pohtimaan omia, sekä lastensa temperamenttityyppejä sekä piirteitä sekä saada sitä kautta tukea kasvatukseen.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena laadittu opas alle kouluikäisten lasten temperamenttipiirteiden tukemisesta pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen. Opasta arvioivat neuvola psykologi sekä terveyden hoitajat. Lisäksi huoltajille tehtiin kysely. Huoltajille jätettiin 40 opasta, sekä 40 strukturoitua kyselylomaketta Salpakankaan neuvolan odotustilaan kuukaudeksi. Kyselystä palautui vain kymmenen vastausta. Aineisto kuvattiin prosentteina. Kaikki kyselyymme vastanneet kokivat oppaan hyödylliseksi/tarpeelliseksi sekä selkeäksi. 90 % oli kiinnostuneita oppaan aiheesta, 10 % ei osannut sanoa. Aiheesta lisätietoa olisi halunnut 40 %, ”en osaa sanoa” vastasi 40 % ja 20 % vastanneista ei tarvitse lisää tietoa aiheesta.
Tuloksista voimme päätellä, että kokoamamme opas oli tarpeellinen, selkeä ja ihmiset kokivat sen hyödylliseksi. Terveydenhoitajat toivat esille sanallisesti, että aihe on ajankohtainen ja tärkeä osa-alue kasvatuksessa. Koimme, että opas oli psykologisesti katsottuna tärkeä aihe koskien lapsen kasvua ja kehitystä.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena laadittu opas alle kouluikäisten lasten temperamenttipiirteiden tukemisesta pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen. Opasta arvioivat neuvola psykologi sekä terveyden hoitajat. Lisäksi huoltajille tehtiin kysely. Huoltajille jätettiin 40 opasta, sekä 40 strukturoitua kyselylomaketta Salpakankaan neuvolan odotustilaan kuukaudeksi. Kyselystä palautui vain kymmenen vastausta. Aineisto kuvattiin prosentteina. Kaikki kyselyymme vastanneet kokivat oppaan hyödylliseksi/tarpeelliseksi sekä selkeäksi. 90 % oli kiinnostuneita oppaan aiheesta, 10 % ei osannut sanoa. Aiheesta lisätietoa olisi halunnut 40 %, ”en osaa sanoa” vastasi 40 % ja 20 % vastanneista ei tarvitse lisää tietoa aiheesta.
Tuloksista voimme päätellä, että kokoamamme opas oli tarpeellinen, selkeä ja ihmiset kokivat sen hyödylliseksi. Terveydenhoitajat toivat esille sanallisesti, että aihe on ajankohtainen ja tärkeä osa-alue kasvatuksessa. Koimme, että opas oli psykologisesti katsottuna tärkeä aihe koskien lapsen kasvua ja kehitystä.