Verkostomarkkinoinnin kirjanpito
Kokko, Anne-Maarit (2015)
Kokko, Anne-Maarit
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090214273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090214273
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan verkostomarkkinoijan profiilia ja verkostomarkkinoijan kirjanpidon nykytilaa ja sekä kootaan yhteen verkostomarkkinoijan kirjanpidon tekemiseksi tarvittavat oleelliset tiedot. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kirjanpito-osaamista verkostomarkkinoijien keskuudessa. Opinnäytetyö toimii taustatutkimuksena mahdolliselle tulevalle kirjanpito-oppaalle.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena työpöytätutkimuksena, jonka tietoperusta koostuu kirjanpitoon liittyvästä lainsäädännöstä sekä yrittäjyyteen, kirjanpitoon, verotukseen ja verkostomarkkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta. Kirjallisen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Esitutkimuksena työlle toteutettiin kvantitatiivinen lomakekysely sekä kvalitatiivisia teemahaastatteluja, jotka analysoitiin aineistoille tyypillisiä analyysimenetelmiä hyödyntäen. Kvantitatiivi-seen lomakekyselyyn vastasi 65 verkostomarkkinoijaa. Heistä yli puolet (51 %) ilmoitti omaavansa Y-tunnuksen. Vastaajista 24 % vastasi tekevänsä kirjanpitonsa itse ja 38 % kertoi teettävänsä kirjanpidon kirjanpitäjällä. 14 % vastaajista ilmoitti opiskelleensa kirjanpitoa ja 9 % vastaajista ilmoitti kokevansa kirjanpidon haasteelliseksi.
Kvalitatiiviseen teemahaastatteluun osallistui kaksitoista henkilöä. Haastateltavat jakautuivat selkeästi kahteen ryhmään: sivu- ja päätoimisiin verkostomarkkinoijiin. Haastateltavista seitsemän oli päätoimisia ja viisi sivutoimisia. Pää- tai sivutoiminen työskentely oli tutkimuksen perusteella suorassa suhteessa ryhmän kokoon ja tuloihin. Hyvin menestyneillä verkostomarkkinoijilla auttamispalkkiot muodostavat suurimman osan tuloista. Suurin osa (88 %) päätoimisista käytti kirjanpidossaan ulkoista kirjanpitäjää.
Kirjallisuustutkimus osoitti, että verkostomarkkinointi poikkeaa jonkin verran perinteisestä yrittäjyydestä, mikä käytännössä näkyy parhaiten yrityksen tuloissa ja kulurakenteessa ja sitä kautta myös kirjanpidon tilikartassa. Verkostomarkkinoijia koskevat kuitenkin samat lainalaisuudet kuin muitakin elinkeinotoimintaa harjoittavia henkilöitä tai yrityksiä.
Opinnäytetyön kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuutta lisää se, että tutkimukseen valittu joukko vastaa kaikilta ominaisuuksiltaan tutkittavaa perusjoukkoa eli verkostomarkkinoijia. Teemahaastatteluihin valitut henkilöt olivat kaikki eri vaiheessa uraansa verkostomarkkinoijana, joten myös heistä oli kattava joukko tarjolla. Lähes kaikki vastaajat toimivat saman verkosto-markkinointiyrityksen parissa. Tutkimus olisi kattavampi, jos haastateltavia olisi ollut useammasta eri verkostomarkkinointiyrityksestä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena työpöytätutkimuksena, jonka tietoperusta koostuu kirjanpitoon liittyvästä lainsäädännöstä sekä yrittäjyyteen, kirjanpitoon, verotukseen ja verkostomarkkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta. Kirjallisen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Esitutkimuksena työlle toteutettiin kvantitatiivinen lomakekysely sekä kvalitatiivisia teemahaastatteluja, jotka analysoitiin aineistoille tyypillisiä analyysimenetelmiä hyödyntäen. Kvantitatiivi-seen lomakekyselyyn vastasi 65 verkostomarkkinoijaa. Heistä yli puolet (51 %) ilmoitti omaavansa Y-tunnuksen. Vastaajista 24 % vastasi tekevänsä kirjanpitonsa itse ja 38 % kertoi teettävänsä kirjanpidon kirjanpitäjällä. 14 % vastaajista ilmoitti opiskelleensa kirjanpitoa ja 9 % vastaajista ilmoitti kokevansa kirjanpidon haasteelliseksi.
Kvalitatiiviseen teemahaastatteluun osallistui kaksitoista henkilöä. Haastateltavat jakautuivat selkeästi kahteen ryhmään: sivu- ja päätoimisiin verkostomarkkinoijiin. Haastateltavista seitsemän oli päätoimisia ja viisi sivutoimisia. Pää- tai sivutoiminen työskentely oli tutkimuksen perusteella suorassa suhteessa ryhmän kokoon ja tuloihin. Hyvin menestyneillä verkostomarkkinoijilla auttamispalkkiot muodostavat suurimman osan tuloista. Suurin osa (88 %) päätoimisista käytti kirjanpidossaan ulkoista kirjanpitäjää.
Kirjallisuustutkimus osoitti, että verkostomarkkinointi poikkeaa jonkin verran perinteisestä yrittäjyydestä, mikä käytännössä näkyy parhaiten yrityksen tuloissa ja kulurakenteessa ja sitä kautta myös kirjanpidon tilikartassa. Verkostomarkkinoijia koskevat kuitenkin samat lainalaisuudet kuin muitakin elinkeinotoimintaa harjoittavia henkilöitä tai yrityksiä.
Opinnäytetyön kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuutta lisää se, että tutkimukseen valittu joukko vastaa kaikilta ominaisuuksiltaan tutkittavaa perusjoukkoa eli verkostomarkkinoijia. Teemahaastatteluihin valitut henkilöt olivat kaikki eri vaiheessa uraansa verkostomarkkinoijana, joten myös heistä oli kattava joukko tarjolla. Lähes kaikki vastaajat toimivat saman verkosto-markkinointiyrityksen parissa. Tutkimus olisi kattavampi, jos haastateltavia olisi ollut useammasta eri verkostomarkkinointiyrityksestä.