Sosioemotionaalisten taitojen opettaminen varhaiskasvatuksessa
Hämäläinen, Brynne (2015)
Hämäläinen, Brynne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090314319
Tiivistelmä
Laadukkaiden varhaiskasvatuspalvelujen avulla pystytään vaikuttamaan vahvasti nuorimman sukupolven kehitykseen ja hyvinvointiin. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sosioemotionaalisten taitojen opetusta varhaiskavatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata tapoja opettaa sosioemotionaalisia taitoja alle kouluikäisille lapsille tietoisesti ja suunnitelmallisesti osana päiväkodin tavallista toimintaa. Laadullisen opinnäytetyön avulla pyrittiin lisäksi selvittämään hyviä strategioita näiden taitojen opettamiseksi, sekä kuvata kohderyhmän lasten reaktioita niihin.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Neuvottoman päiväkodin kanssa Haminassa, 5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Kohderyhmälle pidettiin yhteensä kuusi sosioemotionaalisia taitoja kehittäviä tuokiota noin kolmen viikon ajan marras–joulukuussa 2014. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin avulla sekä palautelomakkeen ja -keskustelun kautta lapsiryhmän henkilökunnalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sosioemotionaalisia taitoja käsittelevät tuokiot voivan olla mielekkäitä pienille lapsille. Todettiin tärkeäksi laatia lapsille ikään ja kehitystasoonsa nähden sopivan haastavat tehtävät, joka tuntui tukemaan oppimista ja auttavan lasten keskittymistä toimintaan. Toiminnalliset ja leikkiin liittyvät tuokiot otettiin vastaan parhaiten. Kohderyhmän lapsilla oli hyvät valmiudet ratkaista toiminnallisia tehtäviä yhdessä sekä harjoittella tunteiden ilmaisemiseen, tunnistamiseen ja nimeämiseen liittyviä taitoja osana arkea päiväkodissa. Parhaiten toimivat strategiat osoittautuivat olevan taiteeseen perustuva toiminta, ikätasoon sopivat yhteistyöhaasteet, tunteita ja itsehillintää käsittelevät leikit ja pelit, tunteiden esittäminen ja arvaaminen sekä empaattinen lukeminen. Lisäksi toiminnan onnistumiseksi vaadittiin ohjaajalta suunnitelmallisuutta, joustavuutta ja luovuutta.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Neuvottoman päiväkodin kanssa Haminassa, 5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Kohderyhmälle pidettiin yhteensä kuusi sosioemotionaalisia taitoja kehittäviä tuokiota noin kolmen viikon ajan marras–joulukuussa 2014. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnin avulla sekä palautelomakkeen ja -keskustelun kautta lapsiryhmän henkilökunnalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sosioemotionaalisia taitoja käsittelevät tuokiot voivan olla mielekkäitä pienille lapsille. Todettiin tärkeäksi laatia lapsille ikään ja kehitystasoonsa nähden sopivan haastavat tehtävät, joka tuntui tukemaan oppimista ja auttavan lasten keskittymistä toimintaan. Toiminnalliset ja leikkiin liittyvät tuokiot otettiin vastaan parhaiten. Kohderyhmän lapsilla oli hyvät valmiudet ratkaista toiminnallisia tehtäviä yhdessä sekä harjoittella tunteiden ilmaisemiseen, tunnistamiseen ja nimeämiseen liittyviä taitoja osana arkea päiväkodissa. Parhaiten toimivat strategiat osoittautuivat olevan taiteeseen perustuva toiminta, ikätasoon sopivat yhteistyöhaasteet, tunteita ja itsehillintää käsittelevät leikit ja pelit, tunteiden esittäminen ja arvaaminen sekä empaattinen lukeminen. Lisäksi toiminnan onnistumiseksi vaadittiin ohjaajalta suunnitelmallisuutta, joustavuutta ja luovuutta.