Lasten mielenkiinnon kohteet ja toiveet näkyviksi päiväkodissa
Posa, Mariia (2015)
Posa, Mariia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082114078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082114078
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli muokata päiväkodin tila yhdessä lasten ja työntekijöiden kanssa niin, että lasten toiveet ja kiinnostuksen kohteet tulevat näkyviksi. Toiminnalla haluttiin myös tukea lasten osallisuutta ja saada mahdollisimman monen lapsen ääni kuuluviin. Työ toteutettiin eräässä Vantaan kaupungin päiväkodissa alkuvuodesta 2015. Päiväkoti on yksi VKK-Metro -hankkeen 25 kehittäjäyksiköstä ja näin ollen työn haluttiin tukevan myös hankkeen tavoitteita. Opinnäytetyön toiminnallisiin osuuksiin osallistui yhteensä 20 5-6-vuotiasta lasta. Myös ryhmän työntekijät osallistuivat suunnitteluun.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan varhaiskasvatuksen ja osallisuuden käsitteitä sekä leikki- ja oppimisympäristöä sekä sen suunnittelua. Työn toiminnallinen osuus muodostui tutustumis-, suunnittelu- ja toteutusvaiheesta. Suunnitteluvaiheessa lapset pääsivät osallistavien menetelmien avulla kertomaan toiveitaan ja ideoitaan. Toteutusvaiheen toiminta muodostui paljolti askartelusta. Yhteensä toimintakertoja oli 12. Toimintaa arvioitiin havainnoinnin sekä työntekijöiltä ja lapsilta saaman palautteen kautta. Työ oli toiminnallisesti onnistunut ja lasten toiveita tuotiin esille, mutta ei niinkään tilan muokkauksella, joka toteutettiin enemmän aikuisjohtoisesti.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan varhaiskasvatuksen ja osallisuuden käsitteitä sekä leikki- ja oppimisympäristöä sekä sen suunnittelua. Työn toiminnallinen osuus muodostui tutustumis-, suunnittelu- ja toteutusvaiheesta. Suunnitteluvaiheessa lapset pääsivät osallistavien menetelmien avulla kertomaan toiveitaan ja ideoitaan. Toteutusvaiheen toiminta muodostui paljolti askartelusta. Yhteensä toimintakertoja oli 12. Toimintaa arvioitiin havainnoinnin sekä työntekijöiltä ja lapsilta saaman palautteen kautta. Työ oli toiminnallisesti onnistunut ja lasten toiveita tuotiin esille, mutta ei niinkään tilan muokkauksella, joka toteutettiin enemmän aikuisjohtoisesti.