Sopimusten siirto- ja päivitysprosessin laadun ja tehokkuuden kehittäminen ERP-muutoksessa
Puranen, Matias (2015)
Puranen, Matias
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena on kehittää toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmän muutosprojektissa tehtävien myyntisopimusten siirto- ja päivitysprosessien laatua ja tehokkuutta. Toisena tavoitteena on selvittää tapa, jolla siirtää nämä prosessit myynnin tuen henkilöstön tehtäväksi. Toimeksiantaja on kansainvälisen logistiikka-alan konsernin Suomen tytäryhtiö, joka on käymässä läpi konserninlaajuista toiminnanohjausjärjestelmän muutosprojektia. Toimeksiantaja on huomannut, että myyntisopimusten siirto- ja päivitysprosessin laadussa on parannettavaa, joten opinnäytetyöstä on heille hyötyä.
Tutkimus aloitettiin tutkimusongelmia ja -menetelmiä tarkentavilla haastatteluilla ja prosessien määrittämisellä sopimuspäivityksistä vastaavien henkilöiden kanssa. Sopimusten siirto- ja päivitysprosessien ja niiden tuotosten laatua tutkittiin keräämällä ja analysoimalla näyteaineistoa prosesseissa esiintyvistä virheistä yrityksen tietokannoista sekä observoimalla ja mittaamalla prosesseja käytännössä. Prosesseihin liittyvää kommunikaatiota selvitettiin kyselytutkimuksella sopimuspäivitysten tärkeimmille sidosryhmille. Prosessien myynnin tuelle siirtämistä varten haastateltiin myynnin tuen henkilöstöä sopivien perehdytystapojen löytämiseksi.
Tutkimustulokset vahvistavat ennakko-olettamuksia sopimuspäivitysprosessien laadun parannustarpeista. Prosessien määrittelyvaiheessa tunnistettiin monia kehitettäviä kohtia. Virheiden tutkimus tietokantojen perusteella paljasti, että vaikka virheitä löytyi runsaasti, yhtenäisillä ohjeistuksilla on selvä virheitä vähentävä vaikutus. Observoinnissa saatiin tietoa eri työvaiheiden viemästä ajasta ja löydettiin vaiheita, joita voidaan nopeuttaa. Kyselytutkimus paljastaa, että tärkeimpien sidosryhmien tietämyksessä ja kommunikaatiossa sopimuspäivityksiä tekevän tiimin kanssa on parannettavaa.
Tutkimustulosten perusteella kehitystoimenpiteinä ehdotetaan sopimuspäivitysprosessien ohjeistuksien kokoamista yhteen lähteeseen, prosessien työvaiheiden ja kommunikaation muokkausta erityisesti sopimuspäivitysprosessien alkuosassa ja kommunikaation parantamista sidosryhmien kanssa. Perehdytyksen suunnitteluun saatiin hyödyllistä tietoa, jonka perusteella voidaan suunnitella ja toteuttaa yksilölliset perehdytykset myynnin tuen työntekijöille. Kyselytutkimuksen pohjalta voidaan suunnitella uudenlaisia koulutuksia sopimuspäivitysprojektin tärkeimmille sidosryhmille. Kehitystoimenpiteiden toteutettavuutta kuitenkin heikentää toimeksiantajan konsernin suuri strategiamuutos, joka muuttaa sopimuspäivitysprosessien priorisointia: kaikkia ehdotettuja toimenpiteitä ei kannata toteuttaa heti, vaan niiden toteuttamisessa tulee odottaa strategiamuutosten tuomia uusia ohjeistuksia.
Tutkimus aloitettiin tutkimusongelmia ja -menetelmiä tarkentavilla haastatteluilla ja prosessien määrittämisellä sopimuspäivityksistä vastaavien henkilöiden kanssa. Sopimusten siirto- ja päivitysprosessien ja niiden tuotosten laatua tutkittiin keräämällä ja analysoimalla näyteaineistoa prosesseissa esiintyvistä virheistä yrityksen tietokannoista sekä observoimalla ja mittaamalla prosesseja käytännössä. Prosesseihin liittyvää kommunikaatiota selvitettiin kyselytutkimuksella sopimuspäivitysten tärkeimmille sidosryhmille. Prosessien myynnin tuelle siirtämistä varten haastateltiin myynnin tuen henkilöstöä sopivien perehdytystapojen löytämiseksi.
Tutkimustulokset vahvistavat ennakko-olettamuksia sopimuspäivitysprosessien laadun parannustarpeista. Prosessien määrittelyvaiheessa tunnistettiin monia kehitettäviä kohtia. Virheiden tutkimus tietokantojen perusteella paljasti, että vaikka virheitä löytyi runsaasti, yhtenäisillä ohjeistuksilla on selvä virheitä vähentävä vaikutus. Observoinnissa saatiin tietoa eri työvaiheiden viemästä ajasta ja löydettiin vaiheita, joita voidaan nopeuttaa. Kyselytutkimus paljastaa, että tärkeimpien sidosryhmien tietämyksessä ja kommunikaatiossa sopimuspäivityksiä tekevän tiimin kanssa on parannettavaa.
Tutkimustulosten perusteella kehitystoimenpiteinä ehdotetaan sopimuspäivitysprosessien ohjeistuksien kokoamista yhteen lähteeseen, prosessien työvaiheiden ja kommunikaation muokkausta erityisesti sopimuspäivitysprosessien alkuosassa ja kommunikaation parantamista sidosryhmien kanssa. Perehdytyksen suunnitteluun saatiin hyödyllistä tietoa, jonka perusteella voidaan suunnitella ja toteuttaa yksilölliset perehdytykset myynnin tuen työntekijöille. Kyselytutkimuksen pohjalta voidaan suunnitella uudenlaisia koulutuksia sopimuspäivitysprojektin tärkeimmille sidosryhmille. Kehitystoimenpiteiden toteutettavuutta kuitenkin heikentää toimeksiantajan konsernin suuri strategiamuutos, joka muuttaa sopimuspäivitysprosessien priorisointia: kaikkia ehdotettuja toimenpiteitä ei kannata toteuttaa heti, vaan niiden toteuttamisessa tulee odottaa strategiamuutosten tuomia uusia ohjeistuksia.