Lastensuojelun sijoituksen aikainen arviointimalli : arviointimallin kehittäminen Sipilän varakodissa
Pakarinen, Kalle (2015)
Pakarinen, Kalle
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514633
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on kuinka lastensuojelussa voidaan tehdä sijoituksen aikaista arviotyötä voimavaralähtöisesti ja samalla tukea lastensuojelun onnistumista. Tavoitteena oli luoda arviointimalli, jolla arviossa olevaa lasta voidaan arvioida ja hänen tilanteestaan saadaan yleiskuva ja sosiaalisiin voimavaroihin pohjaava raportti jatkosuosituksin. Tarkoituksena oli kehittää voimavarakeskeistä ja ihmisarvoa kunnioittavaa lastensuojelun arviointityötä. Työ on toteutettu Sipilän varakoti osakeyhtiölle.
Kehittämishankeen tietoperusta pohjautuu ekologiseen kasvatusnäkemykseen ja kasvatuksen moniulotteisuuteen. Lasten kehitystä on kuvattu pääsääntöisesti Eriksonin kehitysmallia noudattaen.
Kehittämishankkeessa luotiin kasvatuksen moniulotteisuuteen pohjaava arviomallin teoreettinen viitekehys ja prosessitaulukko, joiden pohjalta arvioita alettiin tehdä. Toimintaa havainnoitiin ja tehtiin teemahaastattelu arviointimallin toimivuudesta. Tämän jälkeen luotiin lopullinen arviomalli ja sen raportointi ohje.
Työssä käytettiin toimintatutkimuksellisia menetelmiä. Näitä olivat havainnointi, teemahaastattelu ja aineiston teemoittelu. Havainnoitaessa ilmeni, että on oleellista kiinnittää huomiota lapsen sosiaalisiin verkostoihin ja lähisuhteisiin. Samalla osoittautui tärkeäksi arvioida lapsen omia voimavaroja ja ekologisesti ajatellen myös ympäristön sisältämiä voimavaroja.
Tuloksena voidaan todeta, että arviointimallin tulee sisältää tietyt sisällöt, jotta arviointityötä voidaan tehdä kattavasti. Kehittämishanke tuotti selkeän mallin, jolla arvioita voidaan tehdä tehokkaasti melko lyhyessä aikaa ja samalla luoda moniammatillinen kuva arvioitavasta lapsesta ja hänen tarpeistaan. Tuloksena syntyi arviointimalli, joka ottaa kantaa siihen miten lapsi tällä hetkellä voi ja mitkä ovat hänen keskeiset ongelmat. Se myös käy läpi voimavarat ja ottaa kantaa tuleviin lastensuojelun tukitoimiin.
Kehittämishankeen tietoperusta pohjautuu ekologiseen kasvatusnäkemykseen ja kasvatuksen moniulotteisuuteen. Lasten kehitystä on kuvattu pääsääntöisesti Eriksonin kehitysmallia noudattaen.
Kehittämishankkeessa luotiin kasvatuksen moniulotteisuuteen pohjaava arviomallin teoreettinen viitekehys ja prosessitaulukko, joiden pohjalta arvioita alettiin tehdä. Toimintaa havainnoitiin ja tehtiin teemahaastattelu arviointimallin toimivuudesta. Tämän jälkeen luotiin lopullinen arviomalli ja sen raportointi ohje.
Työssä käytettiin toimintatutkimuksellisia menetelmiä. Näitä olivat havainnointi, teemahaastattelu ja aineiston teemoittelu. Havainnoitaessa ilmeni, että on oleellista kiinnittää huomiota lapsen sosiaalisiin verkostoihin ja lähisuhteisiin. Samalla osoittautui tärkeäksi arvioida lapsen omia voimavaroja ja ekologisesti ajatellen myös ympäristön sisältämiä voimavaroja.
Tuloksena voidaan todeta, että arviointimallin tulee sisältää tietyt sisällöt, jotta arviointityötä voidaan tehdä kattavasti. Kehittämishanke tuotti selkeän mallin, jolla arvioita voidaan tehdä tehokkaasti melko lyhyessä aikaa ja samalla luoda moniammatillinen kuva arvioitavasta lapsesta ja hänen tarpeistaan. Tuloksena syntyi arviointimalli, joka ottaa kantaa siihen miten lapsi tällä hetkellä voi ja mitkä ovat hänen keskeiset ongelmat. Se myös käy läpi voimavarat ja ottaa kantaa tuleviin lastensuojelun tukitoimiin.