Päiväaikaista toimintaa kehittämässä : Lahtiset-ryhmän perustaminen nuorten kehitysvammaisten toiveiden pohjalta
Somera, Jukka-Pekka; Tainala, Päivi (2015)
Somera, Jukka-Pekka
Tainala, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514642
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä kehittämishanke on osa Lahden kaupungin vammaispalveluiden vuonna 2013 aloittamaa päiväaikaisen toiminnan kehittämistyötä. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen viitekehyksessä vuosina 2013 ja 2014. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa uusi toimintamuoto nuorten kehitysvammaisten henkilöiden päiväaikaiseen toimintaan. Kehittämishankkeessa haluttiin osallistaa toiminnan kehittämiseen käyttäjäasiakkaita, heidän omaisiaan sekä palvelutoiminnan henkilöstöä. Lisäksi selvittää, minkälaisia päiväaikaisen toiminnan muotoja asiakkaat halusivat tai kokivat tarvitsevansa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupungin vammaispalveluiden päiväaikaisen toiminnan palveluja sekä toiminnan palvelutuotantoa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin.
Kehittämishanke toteutettiin asiakkaita ja henkilöstöä osallistavilla menetelmillä, joina käytettiin ryhmäkeskusteluita ja yksilökeskeisen suunnitelmatyön (YKS) menetelmiä. Lisäksi kehittämishankkeessa hyödynnettiin benchmarking-käyntejä osana kehittämistä.
Kehittämishankkeen aikana kerättiin materiaalia siitä, mitä käyttäjäasiakkaat ja heidän omaisensa sekä henkilöstö toivoivat nuorille suunnatusta päiväaikaisesta toiminnasta. Toiveina oli opintoihin keskittyvä toimintamuoto, jossa huomio kiinnittyisi mm. arkielämäntaitoihin, sosiaalisiin suhteisiin, työelämätaitoihin ja taiteen eri osa-alueisiin. Kehittämishankkeen lopputuloksena aloitettiin syksyllä 2014 Ahtialan toimintakeskuksessa uusi toimintamuoto, Lahtiset-ryhmä. Toimintamuodon ajatuksena oli tarjota nuorille kehitysvammaisille henkilöille heidän tarpeistaan ja toiveistaan noussutta päiväaikaista toimintaa, jossa toiminta painottuu normaalin työ- tai päiväkeskustoiminnan sijaan opetukselliseen toimintaan.
Asiasanat: Vammaisuus, kehitysvammaisuus, päiväaikaisen toiminnan muodot, osallisuus, toimintatutkimus
Tämä kehittämishanke on osa Lahden kaupungin vammaispalveluiden vuonna 2013 aloittamaa päiväaikaisen toiminnan kehittämistyötä. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksen viitekehyksessä vuosina 2013 ja 2014. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa uusi toimintamuoto nuorten kehitysvammaisten henkilöiden päiväaikaiseen toimintaan. Kehittämishankkeessa haluttiin osallistaa toiminnan kehittämiseen käyttäjäasiakkaita, heidän omaisiaan sekä palvelutoiminnan henkilöstöä. Lisäksi selvittää, minkälaisia päiväaikaisen toiminnan muotoja asiakkaat halusivat tai kokivat tarvitsevansa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupungin vammaispalveluiden päiväaikaisen toiminnan palveluja sekä toiminnan palvelutuotantoa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin.
Kehittämishanke toteutettiin asiakkaita ja henkilöstöä osallistavilla menetelmillä, joina käytettiin ryhmäkeskusteluita ja yksilökeskeisen suunnitelmatyön (YKS) menetelmiä. Lisäksi kehittämishankkeessa hyödynnettiin benchmarking-käyntejä osana kehittämistä.
Kehittämishankkeen aikana kerättiin materiaalia siitä, mitä käyttäjäasiakkaat ja heidän omaisensa sekä henkilöstö toivoivat nuorille suunnatusta päiväaikaisesta toiminnasta. Toiveina oli opintoihin keskittyvä toimintamuoto, jossa huomio kiinnittyisi mm. arkielämäntaitoihin, sosiaalisiin suhteisiin, työelämätaitoihin ja taiteen eri osa-alueisiin. Kehittämishankkeen lopputuloksena aloitettiin syksyllä 2014 Ahtialan toimintakeskuksessa uusi toimintamuoto, Lahtiset-ryhmä. Toimintamuodon ajatuksena oli tarjota nuorille kehitysvammaisille henkilöille heidän tarpeistaan ja toiveistaan noussutta päiväaikaista toimintaa, jossa toiminta painottuu normaalin työ- tai päiväkeskustoiminnan sijaan opetukselliseen toimintaan.
Asiasanat: Vammaisuus, kehitysvammaisuus, päiväaikaisen toiminnan muodot, osallisuus, toimintatutkimus