Pop-up Suurpellossa
Olkkola, Hanna; Junnila, Hertta (2015)
Olkkola, Hanna
Junnila, Hertta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614679
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua pop-up-ilmiöön sekä pop-up-yrittäjyyteen niin yleisesti kuin Espoon ja Suurpellon alueen näkökulmasta. Työ toteutettiin kahden henkilön tiimissä. Opas toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin ja Suurpellon kehittämishankkeen kanssa, ja työn toimeksiantajina ja yhteyshenkilöinä toimivat Suurpellon markkinointi Oy. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas pop-up-yrittäjille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa sen tekijöille sekä pop-up-yrittäjyydestä kiinnostuneille. Työn aihe syntyi toimeksiantajien tarpeesta sekä työn tekijöiden omasta mielenkiinnon kohteesta. Toimeksiantajat halusivat kasvattaa oppaan avulla sekä Suurpellon alueen pop-up-kulttuuria että olemassa olevien pop-up-tilojen käyttöastetta. Työssä toteutetulla tutkimuksella pyrittiin vastaamaan kysymykseen ”Onko Suurpellon alue yrittäjien mielestä hyvin yritystoimintaan soveltuva?”. Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli kuitenkin tuottaa aineistoa tuotokseen eli pop-up-yrittäjän oppaaseen.
Työssä toteutetun tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimukselle tyypillisesti työssä pyrittiin ymmärtämään syvällisemmin tutkittavan kohteen kontekstia, ja tässä konteksti tarkoittaa Suurpeltoa alueena sekä yrittäjien taustoja ja yleisiä olosuhteita yrittämiseen. Työ nivoutui luontevasti yrittäjyyden sekä pop-up-ilmiön luomaan viitekehykseen. Pop-up-ilmiötä käsiteltiin itsenäisesti sekä yrittäjyyden näkökulmasta. Pop-up-yrittäjyyden erityispiirteiden lisäksi työ sisältää teoriaa myös siitä, minkälainen yritysmuoto sopii pop-upille hyvin. Opinnäytetyössä tuotiin esille myös Espoon kaupungin aluepoliittisia linjauksia ja sitä, kuinka Suurpellon alue asemoituu näiden linjausten mukaan. Aineistonkeruumenetelminä työssä hyödynnettiin pääasiassa osallistuvaa havainnointia sekä haastattelua. Tutkimusmenetelmien tukena toimivat erilaiset aineistot ja kirjalliset lähteet.
Tutkimuksen sekä aineistonkeruun tuloksena syntyi pop-up-yrittäjän opas. Tutkimuksen avulla onnistuttiin lisäksi osoittamaan oppaan tarve Suurpellon asukkaiden ja yrittäjien joukossa, sillä kohderyhmä ei vielä tunne pop-upia tai Suurpellon pop-up-yrittäjyyden mahdollisuuksia tarpeeksi hyvin ryhtyäkseen kokeilevaksi yrittäjäksi Suurpellossa. Tutkimuksella onnistuttiin valaisemaan niitä tekijöitä, jotka tekevät Suurpellosta yrittäjille houkuttelevan alueen, ja vastaavasti sitä, mitä alueella tulisi yhä kehittää. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Suurpellon tulee yhä aktiivisemmin markkinoida aluetta pop-up-yrittäjyydelle ja perinteiselle yrittäjyydelle sopivana erilaisin keinoin. Suurpelto voisi markkinoida pop-up-tiloja yhä enemmän verkossa ja lisäksi perinteisissä kanavissa, kuten painetuissa julkaisuissa. Jatkotutkimusaiheita tälle työlle voisivat olla Suurpellon pop-up-tilojen markkinointi, Suurpellon kehittäminen pop-up-yrittäjien näkökulmasta sekä Suurpellon yrittäjille kohdistuvan palvelutarjonnan vahvistaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa sen tekijöille sekä pop-up-yrittäjyydestä kiinnostuneille. Työn aihe syntyi toimeksiantajien tarpeesta sekä työn tekijöiden omasta mielenkiinnon kohteesta. Toimeksiantajat halusivat kasvattaa oppaan avulla sekä Suurpellon alueen pop-up-kulttuuria että olemassa olevien pop-up-tilojen käyttöastetta. Työssä toteutetulla tutkimuksella pyrittiin vastaamaan kysymykseen ”Onko Suurpellon alue yrittäjien mielestä hyvin yritystoimintaan soveltuva?”. Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli kuitenkin tuottaa aineistoa tuotokseen eli pop-up-yrittäjän oppaaseen.
Työssä toteutetun tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimukselle tyypillisesti työssä pyrittiin ymmärtämään syvällisemmin tutkittavan kohteen kontekstia, ja tässä konteksti tarkoittaa Suurpeltoa alueena sekä yrittäjien taustoja ja yleisiä olosuhteita yrittämiseen. Työ nivoutui luontevasti yrittäjyyden sekä pop-up-ilmiön luomaan viitekehykseen. Pop-up-ilmiötä käsiteltiin itsenäisesti sekä yrittäjyyden näkökulmasta. Pop-up-yrittäjyyden erityispiirteiden lisäksi työ sisältää teoriaa myös siitä, minkälainen yritysmuoto sopii pop-upille hyvin. Opinnäytetyössä tuotiin esille myös Espoon kaupungin aluepoliittisia linjauksia ja sitä, kuinka Suurpellon alue asemoituu näiden linjausten mukaan. Aineistonkeruumenetelminä työssä hyödynnettiin pääasiassa osallistuvaa havainnointia sekä haastattelua. Tutkimusmenetelmien tukena toimivat erilaiset aineistot ja kirjalliset lähteet.
Tutkimuksen sekä aineistonkeruun tuloksena syntyi pop-up-yrittäjän opas. Tutkimuksen avulla onnistuttiin lisäksi osoittamaan oppaan tarve Suurpellon asukkaiden ja yrittäjien joukossa, sillä kohderyhmä ei vielä tunne pop-upia tai Suurpellon pop-up-yrittäjyyden mahdollisuuksia tarpeeksi hyvin ryhtyäkseen kokeilevaksi yrittäjäksi Suurpellossa. Tutkimuksella onnistuttiin valaisemaan niitä tekijöitä, jotka tekevät Suurpellosta yrittäjille houkuttelevan alueen, ja vastaavasti sitä, mitä alueella tulisi yhä kehittää. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että Suurpellon tulee yhä aktiivisemmin markkinoida aluetta pop-up-yrittäjyydelle ja perinteiselle yrittäjyydelle sopivana erilaisin keinoin. Suurpelto voisi markkinoida pop-up-tiloja yhä enemmän verkossa ja lisäksi perinteisissä kanavissa, kuten painetuissa julkaisuissa. Jatkotutkimusaiheita tälle työlle voisivat olla Suurpellon pop-up-tilojen markkinointi, Suurpellon kehittäminen pop-up-yrittäjien näkökulmasta sekä Suurpellon yrittäjille kohdistuvan palvelutarjonnan vahvistaminen.