Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"KUIN DIAPAM TASKUSSA" – asiakkaiden kokemuksia Asumisen tuki -jaoksen lähityöstä

Tomson, Inna (2015)

 
Avaa tiedosto
Tomson_Inna.pdf (636.7Kt)
Lataukset: 


Tomson, Inna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston Asumisen tuki -jaoksen pienasunnoissa asuvien asiakkaiden ääni palvelujen käyttäjinä kuuluviin ja kartoittaa, millaiset ovat lähityön tuen muodot ja työntekijän roolit asiakkaiden kokemina. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää lähityön vaikutuksia asiakkaiden elämässä sekä antaa kehittämisehdotuksia lähityön kehittämiseksi entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.

Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluilla. Yksilöhaastattelut toteutettiin haastateltavien kotona tai matalan kynnyksen paikoissa kesällä 2014. Aineisto kerättiin haastattelemalla 10 lähityössä olevaa pienasunnossa asuvaa asiakasta. Laadullinen tutkimus analysoitiin sisällönanalyysillä.

Opinnäytetyön tulosten mukaan lähityön sisältö määrittyy asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan, asiakkaan ja työntekijän välisissä suhteissa. Asiakkaat kokivat lähityöntekijän olevan asiakaskohtaamisissa erilaisissa rooleissa kuten esimerkiksi asiantuntijana, asianajajana, viranomaistulkkina, henkisenä tukijana ja kontrolloijana. Lähityö painottuu pääsääntöisesti asiakkaiden tukemiseen byrokratian hoidossa. Asiakkaiden kokemat lähityön vaikutukset perustuvat luottamukselliseen asiakassuhteeseen. Asiakkaat kokivat sekä positiivista että negatiivista riippuvuutta lähityöstä. Lähityön kehittämisehdotuksena asiakkaat nostivat esiin tarkan informaation tarpeen lähityön sisällöistä. Tulosten perusteella asiakkaan sitoutumista lähityöhön edistää työntekijän aktiivisuus lähityön palvelusta kerrottaessa sekä kirjallinen esite.

Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää asumisen tuen lähityön jatkokehittelyssä sekä soveltuvin osin asumisen tuen nykyisessä toiminnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste