Kustannusvertailu elektronisen- ja paperimerikarttajärjestelmän välillä
Pekkarinen, Joni (2015)
Pekkarinen, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914980
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä vertailtiin perinteistä paperisiin merikarttoihin perustuvaa navigointijärjestelmää ja vuoden 2002 jälkeen IMO:n laillistamaa kokonaan elektronisiin ENC-karttoihin perustuvaa navigointijärjestelmää ja selvitettiin kummankin järjestelmän kustannukset. Tavoitteena oli selvittää, mitä laitteistopäivityksiä elektronisen karttajärjestelmän käyttöönotto Finnlines Oyj:n MS Finnmill roro-aluksella vaatii ja mitä uudistukset tulevat maksamaan.
Informaatiota opinnäytetyötä varten on kerätty alusvierailulla MS Finnmillillä, jossa haastateltiin aluksen vahtiperämiestä ja tutustuttiin aluksen komentosiltakokoonpanoon. IMO:n lainsäädäntöön perehtymisen jälkeen tietoa kustannusten kartoittamista varten on kerätty navigointilaitteiden maahantuojilta ja jälleenmyyjiltä.
Komentosillan päivittäminen elektronisille kartoille sopivaksi on suhteellisen kallista, sillä paperikarttojen pois jättäminen vaatii kahdennetun ECDIS-laitteiston, joilla on erilliset virtalähteet sekä kulkutietoja antavat navigointilaitteet. Hankintahinnan jälkeen operointikustannukset kuitenkin ovat vain hieman suuremmat paperikarttajärjestelmään verrattuna. Elektroninen karttajärjestelmä vähentää vahtihenkilöstön työtaakkaa ja parantaa tilannekuvaa liikennetilanteesta sekä vähentää virhearvioiden määrää.
Informaatiota opinnäytetyötä varten on kerätty alusvierailulla MS Finnmillillä, jossa haastateltiin aluksen vahtiperämiestä ja tutustuttiin aluksen komentosiltakokoonpanoon. IMO:n lainsäädäntöön perehtymisen jälkeen tietoa kustannusten kartoittamista varten on kerätty navigointilaitteiden maahantuojilta ja jälleenmyyjiltä.
Komentosillan päivittäminen elektronisille kartoille sopivaksi on suhteellisen kallista, sillä paperikarttojen pois jättäminen vaatii kahdennetun ECDIS-laitteiston, joilla on erilliset virtalähteet sekä kulkutietoja antavat navigointilaitteet. Hankintahinnan jälkeen operointikustannukset kuitenkin ovat vain hieman suuremmat paperikarttajärjestelmään verrattuna. Elektroninen karttajärjestelmä vähentää vahtihenkilöstön työtaakkaa ja parantaa tilannekuvaa liikennetilanteesta sekä vähentää virhearvioiden määrää.