Näytä suppeat kuvailutiedot

"Se on se kultainen keskitie semmonen, että päätetään yhdessä" : lasten osallisuutta edistävien menetelmien kehittäminen varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa benchmarking-prosessin avulla

Latva-Kyyny, Marika (2015)

dc.contributor.authorLatva-Kyyny, Marika-
dc.date.accessioned2015-09-29T13:14:14Z
dc.date.available2015-09-29T13:14:14Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015092915002-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/98107
dc.description.abstractUuden varhaiskasvatuslain mukaan lasten mielipiteet tulee ottaa huomioon varhaiskasvatustoimintaa suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioitaessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää turkulaisen päiväkodin kasvattajien ymmärrystä lasten osallisuutta tukevista toimintamenetelmistä. Osallisuutta tarkasteltiin tässä hankkeessa Turun varhaiskasvatussuunnitelmassa olevan Shierin osallisuuden tasomallin pohjalta. Mallissa on viisi tasoa, joista jokaisella askelmalla lasten osallisuuden määrä lisääntyy. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada osallisuutta tukevia toimintamenetelmiä ryhmien käyttöön sekä muodostaa toimintamalli osallisuuden jatkokehittämisen tueksi. Kehittämishanke toteutettiin benchmarking-menetelmällä, joka toteutui kolmen vaiheen kautta: ensimmäisessä vaiheessa omaa toimintaa tarkasteltiin päiväkodin ryhmissä vertaishaastatteluiden avulla. Toisessa vaiheessa toteutettiin vertaiskäynnit kahteen ulkopuoliseen päiväkotiin teemahaastatteluiden ja valokuvadokumentoinnin avulla. Kolmannessa vaiheessa päiväkotien toimintaa verrattiin keskenään ja ideoitiin sen perusteella uusia toimintamenetelmiä omaan työhön Toimintopuu-työpajan avulla. Havainnoimalla ja vertailemalla päiväkotien erilaisia toimintatapoja saatiin hankepäiväkotiin uusia näkökulmia työn kehittämiseksi. Työpajassa syntyneiden ideoiden avulla muodostettiin pedagogisen keskustelun runko osallisuuden tasojen konkretisoimiseksi ja jatkokehittämisen tueksi. Runkoa voidaan hyödyntää niin yksittäisissä ryhmissä kuin työyhteisössäkin yhtenäisten lasten osallisuutta lisäävien toimintatapojen luomisessa. Sen tarkoituksena on johdattaa osallisuutta tukevista yksittäisistä menetelmistä kokonaisvaltaiseen osallisuuden kulttuurin luomiseen. Malli on hankepäiväkodin lisäksi käytettävissä minkä tahansa osallisuutta kehittävän päiväkodin työssä.fi
dc.description.abstractThe development project of the thesis took place in a kindergarten in Turku. The idea was to help the educators to learn new concrete ways about the participation of children. The new law for early pedagogy demands kindergarten educators to take children’s views into account when planning, fulfilling and evaluating pedagogy. The aim of the thesis was to create new ways of how the children can be participated in the kindergarten pedagogy. The developing work was based on the five levels of participation by Shier where participation grows in each step. The levels are a part of Turku early childhood and education program. The developing process was carried out by using benchmarking and included three parts. The first part was done by using peer group discussion that focused on the working models of each team. In the second part the visits were made to other kindergartens by using theme interview and documentation by photographing. The third part was comparing the models of the three kindergartens together and creating new ways for participation of children. The third part was done by using a workshop method called action tree. When observing and comparing the models of different groups and kindergartens, it was possible to find new views for the working models. The ideas created in the workshop were used for making a model that can be used for pedagogical discussion when children participation is concerned. The model is built by using open questions and benefits both the-teams and the whole personnel in their future developing work. The idea of the model is to help the kindergarten to move from single participation methods into creating a whole culture that supports children in participating to every day pedagogy. It can be used in the work of any kindergarten.en
dc.language.isofin-
dc.publisherLahden ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.title"Se on se kultainen keskitie semmonen, että päätetään yhdessä" : lasten osallisuutta edistävien menetelmien kehittäminen varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa benchmarking-prosessin avullafi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/33218-
dc.organizationLahden ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysalapset
dc.subject.ysaosallisuus
dc.subject.ysavarhaiskasvatus
dc.contributor.organizationLahden ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordLapsi-
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus-
dc.subject.keywordosallisuus-
dc.subject.keywordbenchmarking-
dc.subject.keywordvertaiskehittäminen-
dc.subject.specializationLasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma (ylempi AMK)-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot