Think Pink in Tourism - A Study of LGBT+ Tourism
Kauhanen, Saana (2015)
Kauhanen, Saana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914993
Tiivistelmä
Turismi pinkisti – Tutkielma HLBT+ turismista
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia HLBT+ turismia ja sen ekonomisia vaikutuksia, keskittyen homomiehiin ja lesboihin. Käyttäen kirjallisuutta ja seminaareja informaation lähteenä, tehtiin internet pohjainen kysely, jotta saataisiin kuva HLBT+ turistien motivaatioista ja profiilista. Työssä selvitetään HLBT+ turismin ekonomista vaikutusta ja esitellään lyhyesti aiheeseen liittyvää historiaa. Homo- ja lesboturistien profiilit selitetään lyhyesti. Suurin osa tutkimuksista on tehty viimeisen vuosikymmenen aikana, ja kuva HLBT+ -turistista on muuttunut paljon viime vuosina. Osassa kirjallisuudesta saattaa olla vanhaa tietoa.
Opinnäytetyö koostuu laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Laadullista osaa käytettiin apuna kyselyn kysymysten laatimiseen ja kyselyn tuloksia verrattiin kirjallisuuteen, jotta nähtäisiin, tukevatko ne toisiaan. Ammattilaiset, jotka tutkivat HLBT+ -turismia pitävät sitä kasvavana markkinana, jonka potentiaali on vahva. Yhtiöt ovat yhä osoittavat tukevansa HLBT yhteisöä yhä näkyvämmin ja tutkimukset osoittavat, että HLBT+ -turistit ovat erittäin lojaaleja brändeille, joita pitävät suvaitsevina.
Sekä kirjallisuudesta että kyselystä voi nähdä, että HLBT+ -turistien matkailumotivaatiot eivät eroa paljon heteroista. Perinteisten motiivien, kuten rannan, sään, ostoksien ja ravintoloiden lisäksi, HLBT+ -turistit pitävät myös turvallisuutta ja vapauden tunnetta tärkeinä seikkoina, jos haluavat osoittaa seksuaalisuuttaan matkustaessaan. Monet pitävät suvaitsemattomuutta syynä olla matkustamatta tiettyihin kohteisiin.
Tulokset saatiin analysoimalla kyselyyn saadut vastaukset liittyen motivaatioihin ja homojen, lesbojen, biseksuaalien, transsukupuolisten sekä muiden seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvien matkatottumuksiin. Ote oli kansainvälinen ja ikähaarukka oli suuri, alle 18-vuotiaista yli 50-vuotiaisiin. Tulokset osoittivat homojen olevan kaikkein tarkempia HLBT+ +toleranssista matkoillaan, mikä tukee letusta siitä, että homojen on vaikeampi peittää seksuaalisuuttaan kuin lesbojen, biseksuaalien ja muiden.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuva HLBT+ turistista perustuen motivaatioihin ja matkatottumuksiin. Myös HLBT+ -turismin taloudelliset edut osoitetaan, sillä toleranssin ekonomiset ja sosiaaliset edut ovat selviä sekä kirjallisuudessa, että kyselyn vastauksissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia HLBT+ turismia ja sen ekonomisia vaikutuksia, keskittyen homomiehiin ja lesboihin. Käyttäen kirjallisuutta ja seminaareja informaation lähteenä, tehtiin internet pohjainen kysely, jotta saataisiin kuva HLBT+ turistien motivaatioista ja profiilista. Työssä selvitetään HLBT+ turismin ekonomista vaikutusta ja esitellään lyhyesti aiheeseen liittyvää historiaa. Homo- ja lesboturistien profiilit selitetään lyhyesti. Suurin osa tutkimuksista on tehty viimeisen vuosikymmenen aikana, ja kuva HLBT+ -turistista on muuttunut paljon viime vuosina. Osassa kirjallisuudesta saattaa olla vanhaa tietoa.
Opinnäytetyö koostuu laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Laadullista osaa käytettiin apuna kyselyn kysymysten laatimiseen ja kyselyn tuloksia verrattiin kirjallisuuteen, jotta nähtäisiin, tukevatko ne toisiaan. Ammattilaiset, jotka tutkivat HLBT+ -turismia pitävät sitä kasvavana markkinana, jonka potentiaali on vahva. Yhtiöt ovat yhä osoittavat tukevansa HLBT yhteisöä yhä näkyvämmin ja tutkimukset osoittavat, että HLBT+ -turistit ovat erittäin lojaaleja brändeille, joita pitävät suvaitsevina.
Sekä kirjallisuudesta että kyselystä voi nähdä, että HLBT+ -turistien matkailumotivaatiot eivät eroa paljon heteroista. Perinteisten motiivien, kuten rannan, sään, ostoksien ja ravintoloiden lisäksi, HLBT+ -turistit pitävät myös turvallisuutta ja vapauden tunnetta tärkeinä seikkoina, jos haluavat osoittaa seksuaalisuuttaan matkustaessaan. Monet pitävät suvaitsemattomuutta syynä olla matkustamatta tiettyihin kohteisiin.
Tulokset saatiin analysoimalla kyselyyn saadut vastaukset liittyen motivaatioihin ja homojen, lesbojen, biseksuaalien, transsukupuolisten sekä muiden seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvien matkatottumuksiin. Ote oli kansainvälinen ja ikähaarukka oli suuri, alle 18-vuotiaista yli 50-vuotiaisiin. Tulokset osoittivat homojen olevan kaikkein tarkempia HLBT+ +toleranssista matkoillaan, mikä tukee letusta siitä, että homojen on vaikeampi peittää seksuaalisuuttaan kuin lesbojen, biseksuaalien ja muiden.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuva HLBT+ turistista perustuen motivaatioihin ja matkatottumuksiin. Myös HLBT+ -turismin taloudelliset edut osoitetaan, sillä toleranssin ekonomiset ja sosiaaliset edut ovat selviä sekä kirjallisuudessa, että kyselyn vastauksissa.