Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alakoululaisen hyvinvointi vapaa-ajalla -Hymypuntari strategiatyön tukena

Saarela, Minna; Kosonen, Tiina (2015)

 
Avaa tiedosto
Saarela_Minna.pdf (351.0Kt)
Lataukset: 


Saarela, Minna
Kosonen, Tiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100715213
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lisätä lappeenrantalaisen alakoululaisen hyvinvointia. Tarkoituksena oli kerätä tietoa alakoululaisen vapaa-ajasta, jotta pystyimme luomaan kuvan niistä ilmiöistä, jotka vaikuttaa lapsen hyvinvointiin koulupäivän jälkeen ja viikonloppuisin. Saamiemme tulosten perusteella oli tarkoitus laatia hyvinvointia mittaavia kysymyksiä. Opinnäytetyömme sisälsi kaksi kehittämistehtävää: 1. Keräsimme tietoa ala-koululaisen hyvinvointiin liit-tyvistä tekijöistä: perhe, ystävät, harrastukset ja terveys. 2. Laadimme kerätyn aineiston perusteella Lappeenrannan kaupungin kasvatus- ja opetustoimen strategiatyön tueksi kysymyksiä, joiden kokonaisuutta kutsumme Hymypuntariksi. Keräämäämme aineistoa hyödynnetään kasvatus- ja opetustoimen strategiatyön tukena.
Aineiston keruu tapahtui Lappeen päiväkotikoulussa. Kohderyhmänä olivat ensimmäisen- ja neljännen luokan oppilaat. Aineiston keruun näkökulmana oli alakoululaisen hyvinvointi vapaa-ajalla. Käytimme aineiston keruussa Living Lab -toimintamallia soveltaen, lisäksi käytimme toiminnallisina tiedonkeruumenetelminä Flingaa ja aivoriihityöskentelyä. Nämä menetelmät tukivat ajatustamme lasten osallisuuden tärkeydestä.
Lapsilta saadut vastaukset antoivat meille arvokasta tietoa heidän hyvinvointiinsa liittyvistä ja vaikuttavista tekijöistä. Vastauksista nousi esille mm. kiusaaminen, toiveet perheen yhteisen ajan käytöstä, ruutuajan runsas käyttö ja liikunnallisten harrastusten suuri määrä ja monipuolisuus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste