Laadun ylläpitäminen ja kehittäminen matkailualan yrityksessä
Kaarineva, Nanna (2015)
Kaarineva, Nanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215090
Tiivistelmä
Laadun merkitys on yritysten kilpailutekijänä suuri. Sen merkitys korostuu aloilla, joissa kilpaillaan samoilla tuotteilla ja palveluilla. Nykypäivänä asiakkaiden vaatimukset ovat lisääntyneet yhä enemmän ja yhä nopeammin. Yritysten on jatkuvasti kehitettävä toimintaansa, jotta asiakkaiden vaatimuksiin voidaan vastata. Etenkin ulkomaiset matkanjärjestäjät ovat alkaneet vaatimaan matkailualan yrityksiltä diplomeja todisteeksi laadukkaasta matkailutoiminnasta.
Kilpailutekijöiden kiristyessä, toimeksiantajayritys päätti hankkia Laatutonni-diplomin. Se edellytti laatukäsikirjan laatimista, asiakaspalautejärjestelmän käyttöön ottamista ja osallistumista Laatutonni-valmennukseen.
Työn tavoitteena oli laatia laatukäsikirja, joka vastaa yrityksen tarpeita. Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kehittämistyön tulosten saamiseksi menetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu aineistosta, jota on käsitelty Laatutonni-valmennuksessa ja laatukäsikirjassa. Laatukäsikirjan sisältö on laadittu Laatutonni-valmennuksessa saatujen ohjeiden ja yrittäjien tärkeinä pitämien tekijöiden pohjalta.
Kehittämistyön oikeellisuutta on pyritty vahvistamaan käyttämällä eri menetelmiä sekä haastattelemalla yrittäjiä. Myös Laatutonni-valmentajan mielipiteet on otettu huomioon tarkasteltaessa työn tuloksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatukäsikirja hyödyttää yrityksen laatutyötä. Laatukäsikirjan myötä kiinnitetään enemmän huomiota käytännön laatutyöhön, lisäksi se selkeyttää ja helpottaa perehdyttämistä. Sen laatiminen oli kokonaisuudessaan arvokas oppimisprosessi, koska samalla pohdittiin systemaattisesti omaa liiketoimintaa. Laatutonni-diplomin ja Laatuverkon mahdollisista hyödyistä ei osata sanoa vielä tässä vaiheessa. Työn kehittämisehdotukset ovat yrittäjien mielestä realistisia ja jatkokehittäminen on todennäköistä.
Kilpailutekijöiden kiristyessä, toimeksiantajayritys päätti hankkia Laatutonni-diplomin. Se edellytti laatukäsikirjan laatimista, asiakaspalautejärjestelmän käyttöön ottamista ja osallistumista Laatutonni-valmennukseen.
Työn tavoitteena oli laatia laatukäsikirja, joka vastaa yrityksen tarpeita. Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kehittämistyön tulosten saamiseksi menetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu aineistosta, jota on käsitelty Laatutonni-valmennuksessa ja laatukäsikirjassa. Laatukäsikirjan sisältö on laadittu Laatutonni-valmennuksessa saatujen ohjeiden ja yrittäjien tärkeinä pitämien tekijöiden pohjalta.
Kehittämistyön oikeellisuutta on pyritty vahvistamaan käyttämällä eri menetelmiä sekä haastattelemalla yrittäjiä. Myös Laatutonni-valmentajan mielipiteet on otettu huomioon tarkasteltaessa työn tuloksia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laatukäsikirja hyödyttää yrityksen laatutyötä. Laatukäsikirjan myötä kiinnitetään enemmän huomiota käytännön laatutyöhön, lisäksi se selkeyttää ja helpottaa perehdyttämistä. Sen laatiminen oli kokonaisuudessaan arvokas oppimisprosessi, koska samalla pohdittiin systemaattisesti omaa liiketoimintaa. Laatutonni-diplomin ja Laatuverkon mahdollisista hyödyistä ei osata sanoa vielä tässä vaiheessa. Työn kehittämisehdotukset ovat yrittäjien mielestä realistisia ja jatkokehittäminen on todennäköistä.