Leikkaustoiminnan ohjausjärjestelmän testausprosessin kehittäminen
Parkkisenniemi, Johanna (2015)
Parkkisenniemi, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100815261
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli havainnoida nykyisen leikkaustoiminnan ohjausjärjestelmän testausprosessiin puutteet sekä etsiä niihin ratkaisuja joita hyödyntämällä voidaan kehittää leikkaustoiminnan ohjausjärjestelmä Operan testausprosessia vastaamaan HUS Tietohallinnon testausprosessille asettamia määrityksiä. Kehittämistyön tavoitteena oli testauksen laadun parantami-nen sekä potilasturvallisuuden lisääminen tarjoamalla oikeanlaista testauspalvelua, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Terveydenhuollon siirtyessä yhä laajemmalti sähköisiin potilastietojärjestelmiin korostuu tietojärjestelmien testaus entisestään. Erilaiset lait ja asetukset määrittelevät tiukasti sähköisessä muodossa olevien tietojen käsittelyä. Laadukkaasti suunnitellun ja toteutetun testauksen avulla edesautetaan potilasturvallisten ja luotettavien tietojärjestelmien käyttöönottoa sekä ylläpitoa julkisessa terveydenhuollossa.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tietoperustan dokumentoinnin jälkeen ensimmäisessä iteraatiokierroksessa kuvattiin tutkimukseen liittyvät prosessit JHS-suosituksen nykytila-analyysin mukaisesti. Analyysin tukena hyödynnettiin myös SWOT-analyysia. Nykytilan kartoittamisen jälkeen toisessa iteraatiokierroksessa toteutettiin teemahaastattelu jossa haastateltiin neljää (n=4) testaukseen osallistuvaa HUS Tietohallinnon työntekijää. Näiden iteraatiokierrosten tulosten pohjalta nostettiin esiin keskeisiä kehittämistarpeita sekä ratkaisuja niihin.
Esiin tulleisiin muutostarpeisiin löydettiin kehittämisehdotuksia. Hyödyntämällä näitä kehittämisehdotuksia parannetaan jatkossa Operan testauksen luotettavuutta ja samalla toimivuutta. Samalla lisätään myös potilasturvallisuutta. Laadukkaampaan testaukseen päästäkseen on jatkossa panostettava käytettävien testiketjujen uudistamiseen. Testauksessa tulee hyödyntää enemmän HUS Tietohallinnon yhteisiä testidokumentteja. Käyttämällä yhteisessä käytössä olevaa testauskalenteria saavutetaan hyötyä resurssien oikealla kohdentamisella. Myös järjestelmän loppukäyttäjien työpanoksen sitouttaminen osaksi testausta parantaa testauksen laatua ja lisää potilasturvallisuutta realistisempien testitapausten muodossa.
Kehittämistyö antaa ehdotuksia testausprosessien kehittämiseen koko HUS Tietohallinnossa.
Terveydenhuollon siirtyessä yhä laajemmalti sähköisiin potilastietojärjestelmiin korostuu tietojärjestelmien testaus entisestään. Erilaiset lait ja asetukset määrittelevät tiukasti sähköisessä muodossa olevien tietojen käsittelyä. Laadukkaasti suunnitellun ja toteutetun testauksen avulla edesautetaan potilasturvallisten ja luotettavien tietojärjestelmien käyttöönottoa sekä ylläpitoa julkisessa terveydenhuollossa.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tietoperustan dokumentoinnin jälkeen ensimmäisessä iteraatiokierroksessa kuvattiin tutkimukseen liittyvät prosessit JHS-suosituksen nykytila-analyysin mukaisesti. Analyysin tukena hyödynnettiin myös SWOT-analyysia. Nykytilan kartoittamisen jälkeen toisessa iteraatiokierroksessa toteutettiin teemahaastattelu jossa haastateltiin neljää (n=4) testaukseen osallistuvaa HUS Tietohallinnon työntekijää. Näiden iteraatiokierrosten tulosten pohjalta nostettiin esiin keskeisiä kehittämistarpeita sekä ratkaisuja niihin.
Esiin tulleisiin muutostarpeisiin löydettiin kehittämisehdotuksia. Hyödyntämällä näitä kehittämisehdotuksia parannetaan jatkossa Operan testauksen luotettavuutta ja samalla toimivuutta. Samalla lisätään myös potilasturvallisuutta. Laadukkaampaan testaukseen päästäkseen on jatkossa panostettava käytettävien testiketjujen uudistamiseen. Testauksessa tulee hyödyntää enemmän HUS Tietohallinnon yhteisiä testidokumentteja. Käyttämällä yhteisessä käytössä olevaa testauskalenteria saavutetaan hyötyä resurssien oikealla kohdentamisella. Myös järjestelmän loppukäyttäjien työpanoksen sitouttaminen osaksi testausta parantaa testauksen laatua ja lisää potilasturvallisuutta realistisempien testitapausten muodossa.
Kehittämistyö antaa ehdotuksia testausprosessien kehittämiseen koko HUS Tietohallinnossa.