Mustan pelletin polttoaineketjun energiankulutus, ilmastovaikutukset sekä kustannukset
Lindholm, Hanna (2015)
Lindholm, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215364
Tiivistelmä
Energiatehokkuus ja polttoaineiden ympäristövaikutukset ovat jatkuvasti esillä maailman energiakeskusteluissa. Energiantuotannosta pyritään koko ajan tekemään entistä energia- ja kustannustehokkaampaa sekä ympäristöystävällisempää.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää suomalaisen mustan pelletin energiankulutus, ilmastovaikutukset sekä kustannukset. Musta pelletti tuotettiin Suomessa ja kuljetettiin Alankomaihin voimalaitokseen poltettavaksi rinnakkaispolttona venäläisen kivihiilen kanssa. Venäläistä kivihiiltä käytettiin työssä mustan pelletin vertailukohteena.
Työn menetelminä käytettiin energiankulutus-, ilmastovaikutus- ja kustannuslaskelmia sekä herkkyysanalyysia. Energiankulutuksessa selvitettiin polttoaineiden tuottamiseen ja kuljettamiseen kulunut energia. Ilmastovaikutusten osalta selvitettiin, mitkä ovat tuotannossa, logistisessa ketjussa ja poltossa syntyvät ilmastovaikutukset. Kustannusten osalta selvitettiin tuotannossa ja kuljetusketjussa syntyvät euromääräiset kulut. Herkkyysanalyysilla tarkasteltiin vielä, miten kustannusten muutokset vaikuttavat polttoaineiden loppuhintaan.
Laskelmien perusteella voidaan todeta, että tällä hetkellä ja näillä kustannuksilla musta pelletti on energiatehottomampi ja kalliimpi polttoaine kuin kivihiili. Polttoaineketjun energiankulutuksen osalta kivihiilen kulutus on kymmenesosa mustan pelletin kulutuksesta. Toisaalta, jos otetaan huomioon vain ulkopuolinen energia, ovat polttoaineiden energiankulutukset jokseenkin samat. Suuri kustannusero polttoaineiden loppuhintojen välillä johtuu päästöoikeuden poikkeuksellisen matalasta hinnasta. Muiden kustannusten pysyessä ennallaan ja vain päästöoikeuden hinnan noustessa tasolle 45 €/tCO2, on musta pelletti kustannustehokkuudeltaan samaa luokkaa kuin kivihiili. Ympäristöystävällisyyden perusteella musta pelletti on ylivertainen polttoaine verrattuna kivihiileen. Kivihiilen aiheuttamat päästöt ovat noin 25-kertaiset mustaan pellettiin nähden.
Vaikka työn kokonaislopputulokset olivat ennalta ennustettavissa, tarjoaa työ yksityiskohtaisemman tarkastelun mustan pelletin tuotantoprosessiin ja kuljetuksiin. Työn tulokset annetuilla lähtöarvoilla ovat luotettavia, sillä työssä käytettiin tunnettuja yhtälöitä.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää suomalaisen mustan pelletin energiankulutus, ilmastovaikutukset sekä kustannukset. Musta pelletti tuotettiin Suomessa ja kuljetettiin Alankomaihin voimalaitokseen poltettavaksi rinnakkaispolttona venäläisen kivihiilen kanssa. Venäläistä kivihiiltä käytettiin työssä mustan pelletin vertailukohteena.
Työn menetelminä käytettiin energiankulutus-, ilmastovaikutus- ja kustannuslaskelmia sekä herkkyysanalyysia. Energiankulutuksessa selvitettiin polttoaineiden tuottamiseen ja kuljettamiseen kulunut energia. Ilmastovaikutusten osalta selvitettiin, mitkä ovat tuotannossa, logistisessa ketjussa ja poltossa syntyvät ilmastovaikutukset. Kustannusten osalta selvitettiin tuotannossa ja kuljetusketjussa syntyvät euromääräiset kulut. Herkkyysanalyysilla tarkasteltiin vielä, miten kustannusten muutokset vaikuttavat polttoaineiden loppuhintaan.
Laskelmien perusteella voidaan todeta, että tällä hetkellä ja näillä kustannuksilla musta pelletti on energiatehottomampi ja kalliimpi polttoaine kuin kivihiili. Polttoaineketjun energiankulutuksen osalta kivihiilen kulutus on kymmenesosa mustan pelletin kulutuksesta. Toisaalta, jos otetaan huomioon vain ulkopuolinen energia, ovat polttoaineiden energiankulutukset jokseenkin samat. Suuri kustannusero polttoaineiden loppuhintojen välillä johtuu päästöoikeuden poikkeuksellisen matalasta hinnasta. Muiden kustannusten pysyessä ennallaan ja vain päästöoikeuden hinnan noustessa tasolle 45 €/tCO2, on musta pelletti kustannustehokkuudeltaan samaa luokkaa kuin kivihiili. Ympäristöystävällisyyden perusteella musta pelletti on ylivertainen polttoaine verrattuna kivihiileen. Kivihiilen aiheuttamat päästöt ovat noin 25-kertaiset mustaan pellettiin nähden.
Vaikka työn kokonaislopputulokset olivat ennalta ennustettavissa, tarjoaa työ yksityiskohtaisemman tarkastelun mustan pelletin tuotantoprosessiin ja kuljetuksiin. Työn tulokset annetuilla lähtöarvoilla ovat luotettavia, sillä työssä käytettiin tunnettuja yhtälöitä.