Viestintä suunnitteluprosessissa
Lyytikäinen, Johanna (2015)
Lyytikäinen, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315389
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyön osatoteutuksessa tarkasteltiin viestintää suunnitteluprosessissa. Prosessin keskiössä oli graafinen suunnittelija, joka kommunikoi asiakkaan ja painon
kanssa. Tavoitteena oli löytää prosessin ongelmakohtia viestinnän kannalta ja ratkaisuja niihin sekä prosessia eteenpäin vieviä kohtia. Työn tietopohja koostuu graafista
suunnitteluprosessia, sanatonta ja sanallista viestintää, palautetta sekä neuvottelutaitoja käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto kerättiin haastattelemalla graafisia suunnittelijoita, asiakkaita ja painoalan edustajia.
Suunnittelijoiden vastauksissa korostuivat aika, tavoite ja luottamus. Suunnittelija tarvitsee aikaa luomiselle, mitä asiakas ei aina ymmärrä. Suunnitteluprosessissa
alkukeskustelu on tärkeä, koska siinä sovitaan projektin tavoitteet ja keinot, miten ne saavutetaan. Suunnittelijan taito perustella näkemyksensä visuaalisten, painoteknisten
ja viestinnällisten ratkaisujen suhteen on tärkeää. Asiakkaan pitäisi uskaltaa luottaa suunnittelijan ammattitaitoon. Palautetilanteessa luottamus asiakkaan ja suunnittelijan
välillä korostuu. Painoa kiinnostaa se, että työ on teknisesti siinä kunnossa, että sen voi painaa laadukkaasti. Erityisesti värinhallinta on tärkeää. Suunnitteluprosessi on
monipolvinen luova prosessi, johon osallistuu monenlaisia ihmisiä. Keskeistä on viestiä tarkasti, ystävällisesti ja keskittymällä asiaan, jotta päästäisiin hyvään lopputulokseen.
kanssa. Tavoitteena oli löytää prosessin ongelmakohtia viestinnän kannalta ja ratkaisuja niihin sekä prosessia eteenpäin vieviä kohtia. Työn tietopohja koostuu graafista
suunnitteluprosessia, sanatonta ja sanallista viestintää, palautetta sekä neuvottelutaitoja käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto kerättiin haastattelemalla graafisia suunnittelijoita, asiakkaita ja painoalan edustajia.
Suunnittelijoiden vastauksissa korostuivat aika, tavoite ja luottamus. Suunnittelija tarvitsee aikaa luomiselle, mitä asiakas ei aina ymmärrä. Suunnitteluprosessissa
alkukeskustelu on tärkeä, koska siinä sovitaan projektin tavoitteet ja keinot, miten ne saavutetaan. Suunnittelijan taito perustella näkemyksensä visuaalisten, painoteknisten
ja viestinnällisten ratkaisujen suhteen on tärkeää. Asiakkaan pitäisi uskaltaa luottaa suunnittelijan ammattitaitoon. Palautetilanteessa luottamus asiakkaan ja suunnittelijan
välillä korostuu. Painoa kiinnostaa se, että työ on teknisesti siinä kunnossa, että sen voi painaa laadukkaasti. Erityisesti värinhallinta on tärkeää. Suunnitteluprosessi on
monipolvinen luova prosessi, johon osallistuu monenlaisia ihmisiä. Keskeistä on viestiä tarkasti, ystävällisesti ja keskittymällä asiaan, jotta päästäisiin hyvään lopputulokseen.