Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

ADHD-lasten luontoavusteinen kuntoutus : Green Care-menetelmät osana toimintaa sisältävää kuntoutusta

Sipilä, Salla (2015)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Sipila_Salla.pdf (1.373Mt)
Lataukset: 


Sipilä, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115331
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä kehittämishankkeena. Toimeksiantajana on ollut Carean eli Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymän psykiatrisen sairaalan toiminnallisen kuntoutuksen yksikkö Kuusankoskella. Tavoitteena on ollut arvioida kuntouttavien Green Care-menetelmien soveltuvuutta osaksi ADHD-lasten toiminnallista kuntoutusta moniammatillisen työyhteisön näkemysten perusteella. Toisena tavoitteena on ollut laatia esite ammattilaisille. Tarkoituksena on ollut edistää ADHD-lasten ja moniammatillisen työyhteisön hyvinvointia.

Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksena. Teemahaastattelut on tehty yhdeksälle ADHD-lasten kanssa työskentelevälle henkilölle. Haastattelut analysoitiin soveltavaa sisällönanalyysia käyttäen. Soveltavan sisällönanalyysin jälkeen muodostuivat eläinavusteisen toiminnan, puutarha-avusteisen toiminnan ja seikkailukasvatuksen keskeiset elementit ADHD-lasten kuntoutuksessa. Analysoidusta aineistosta koottiin työelämäyhteisössä kuntouttavista Green Care-menetelmistä esite ammattilaisten työn tueksi. Esite sisälsi haastateltavien mielipiteitä käsiteltävistä teemoista sekä luontoaiheisia valokuvia. Esitteeseen lisättiin kuviot Green Care-toiminnan elementeistä, edellytyksistä ja palvelunosista sekä ihmisen ja ympäristön välisestä suhteesta selkeyttämään aiheen ymmärtämistä.

Tulosten perusteella kuntouttavat Green Care-menetelmät sopivat ADHD-lasten toiminnallisuutta sisältävän kuntoutuksen yhdeksi osa-alueeksi. Menetelmät ovat laajasti sovellettavissa myös muihin asiakasryhmiin. Menetelmien rakenteita on kuitenkin vielä kehitettävä lisää, jotta niiden tarjoama kuntouttavuus olisi tasalaatuista ja tarkoituksenmukaista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste