Asiakasyrityksen henkilöstöprosessin kehittäminen : case: henkilöstövuokrausyritys X
Saari, Paavo (2015)
Saari, Paavo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100415102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100415102
Tiivistelmä
Henkilöstöjohtamisella yrityksen tavoitteet pyritään saavuttamaan henkilöstöresurssien osalta. Työmaailma on jatkuvassa muutoksessa ja työnteko itsessään on saanut uusia muotoja. Henkilöstövuokraus on melko uusi työnteonmuoto. Henkilöstövuokrausyritykset mahdollistavat asiakasyrityksille henkilöstötoimien jouston lisäämisen. Ydinosaamisen ulkopuolelle jääviä toimintoja on enenevissä määrin ruvettu ulkoistamaan. Henkilöstövuokrausyritykset tarjoavat yrityksille myös mahdollisuuden ulkoistaa henkilöstöön keskittyviä toimintoja. Henkilöstöjohtamisella varmistetaan toiminnan sujuvuus tällaisessa ratkaisussa. Tämä opinnäytetyö keskittyy vastaavanlaisen ulkoistetun henkilöstöprosessin kehittämiseen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää henkilöstövuokrausyrityksen X asiakasprosessia. Yritys X hoitaa asiakkaan henkilöstöprosessia. Työni teoreettinen viitekehys keskittyi henkilöstöjohtamiseen ja vuokratyöhön. Työssäni perehdyin aiheisiin kuten henkilöstöprosesseihin, henkilöstöasioiden organisointiin sekä henkilöstön sitoutumiseen. Tavoitteena tässä työssä oli selvittää asiakkaan henkilöstöprosessin kehittämistarvetta. Tavoitteena oli muodostaa objektiivinen kuvaus prosessin nykytilasta ja muodostaa mahdollisia kehitysehdotuksia. Yhtenä tavoitteena oli myös arvioida, voisiko kyseistä toimintamallia soveltaa yrityksen X muuhun toimintaan.
Kehittämistarpeen määrittäminen toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui yrityksen X henkilöstöä. Teemoina haastattelussa olivat rekrytointi, nykytila ja kokonaisuuden hallinta sekä organisointi. Menetelmänä teemahaastattelu osoittautui erittäin toimivaksi tutkimusongelmaan nähden.
Haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että tutkittavan henkilöstöprosessin nykytila on riittävän hyvällä tasolla. Kehityskohtia kuitenkin löytyi. Ne keskittyivät varsinkin työntekijöiden perehdytykseen ja seurantaan sekä sisäiseen organisointiin ja viestintään. Tavoitteisiin nähden opinnäyteyö onnistui kokonaisuudessaan hyvin antaen tarkan kuvauksen henkilöstöprosessin kehittämistarpeesta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää henkilöstövuokrausyrityksen X asiakasprosessia. Yritys X hoitaa asiakkaan henkilöstöprosessia. Työni teoreettinen viitekehys keskittyi henkilöstöjohtamiseen ja vuokratyöhön. Työssäni perehdyin aiheisiin kuten henkilöstöprosesseihin, henkilöstöasioiden organisointiin sekä henkilöstön sitoutumiseen. Tavoitteena tässä työssä oli selvittää asiakkaan henkilöstöprosessin kehittämistarvetta. Tavoitteena oli muodostaa objektiivinen kuvaus prosessin nykytilasta ja muodostaa mahdollisia kehitysehdotuksia. Yhtenä tavoitteena oli myös arvioida, voisiko kyseistä toimintamallia soveltaa yrityksen X muuhun toimintaan.
Kehittämistarpeen määrittäminen toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui yrityksen X henkilöstöä. Teemoina haastattelussa olivat rekrytointi, nykytila ja kokonaisuuden hallinta sekä organisointi. Menetelmänä teemahaastattelu osoittautui erittäin toimivaksi tutkimusongelmaan nähden.
Haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että tutkittavan henkilöstöprosessin nykytila on riittävän hyvällä tasolla. Kehityskohtia kuitenkin löytyi. Ne keskittyivät varsinkin työntekijöiden perehdytykseen ja seurantaan sekä sisäiseen organisointiin ja viestintään. Tavoitteisiin nähden opinnäyteyö onnistui kokonaisuudessaan hyvin antaen tarkan kuvauksen henkilöstöprosessin kehittämistarpeesta.