Start-up-yrityksen uusasiakashankinta : case: Aidway Oy
Päivänsalo, Pauliina (2015)
Päivänsalo, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515438
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä hyvinvointiteknologia-alalla toimivan start-up-yrityksen uusasiakashankintaan sekä hankinta- ja myyntiprosessien kehittämiseen. Työn case-yrityksenä oli Aidway Oy, jonka päätuote on ILMO peli-istuin. Istuimen avulla voidaan harjoittaa tasapainoa ja vartalon hallintaa ja se on kehitetty tukemaan fysikaalista kuntoutusta. Istuin soveltuu eritasoisille, -ikäisille sekä eri vammaluokkiin kuuluville henkilöille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin pk-yrityksen strategian kehittämiseen uus-asiakashankinnan näkökulmasta, brändin merkitykseen, uusasiakashankintaprosessiin ja uusasiakashankinnan haasteisiin. Lisäksi pohdittiin yritykseltä yritykselle (B2B) myyntiprosessia ja perehdyttiin tutkimusprosessiin ja –menetelmiin.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyssä kartoitettiin ILMO peli-istuimen potentiaalisia B2B-asiakkaita, kuinka hyvin potentiaaliset asiakkaat tuntevat ILMO peli-istuimen ja sen tarjoamat mahdollisuudet sekä selvitettiin heidän kiinnostustaan peli-istuinta kohtaan. Tutkimus toteutettiin heinä-elokuussa 2015 ja sen tuloksien perusteella koottiin johtopäätökset sekä kehitysehdotukset case-yritykselle.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina saatiin selville, etteivät vastaajat tunne peli-istuinta entuudestaan, mutta suurin osa heistä oli kiinnostunut siitä. Vastaajat kokivat istuimen mielenkiintoiseksi vaihtoehdoksi, jota haluttaisiin kokeilla käytännössä.
Johtopäätöksenä Aidway Oy:n tulisi ensisijaisesti ottaa yhteyttä kyselyssä kiinnostuksensa esittäneisiin asiakkaisiin, mutta myös kehittää uusasiakashankintaansa jatkossa uusilla kanavilla. Yrityksen olisi hyvä panostaa henkilökohtaiseen myyntityöhön vierailemalla potentiaalisten asiakkaiden luona sekä kiertämällä erilaisissa alan messuissa ja tapahtumissa. Lisäksi istuimen myyntiprosessissa tulee jatkossa huomioida kyselyssä esiin nousseet epäilykset sekä tarpeet kuntoutusvälineitä kohtaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin pk-yrityksen strategian kehittämiseen uus-asiakashankinnan näkökulmasta, brändin merkitykseen, uusasiakashankintaprosessiin ja uusasiakashankinnan haasteisiin. Lisäksi pohdittiin yritykseltä yritykselle (B2B) myyntiprosessia ja perehdyttiin tutkimusprosessiin ja –menetelmiin.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyssä kartoitettiin ILMO peli-istuimen potentiaalisia B2B-asiakkaita, kuinka hyvin potentiaaliset asiakkaat tuntevat ILMO peli-istuimen ja sen tarjoamat mahdollisuudet sekä selvitettiin heidän kiinnostustaan peli-istuinta kohtaan. Tutkimus toteutettiin heinä-elokuussa 2015 ja sen tuloksien perusteella koottiin johtopäätökset sekä kehitysehdotukset case-yritykselle.
Tärkeimpinä tutkimustuloksina saatiin selville, etteivät vastaajat tunne peli-istuinta entuudestaan, mutta suurin osa heistä oli kiinnostunut siitä. Vastaajat kokivat istuimen mielenkiintoiseksi vaihtoehdoksi, jota haluttaisiin kokeilla käytännössä.
Johtopäätöksenä Aidway Oy:n tulisi ensisijaisesti ottaa yhteyttä kyselyssä kiinnostuksensa esittäneisiin asiakkaisiin, mutta myös kehittää uusasiakashankintaansa jatkossa uusilla kanavilla. Yrityksen olisi hyvä panostaa henkilökohtaiseen myyntityöhön vierailemalla potentiaalisten asiakkaiden luona sekä kiertämällä erilaisissa alan messuissa ja tapahtumissa. Lisäksi istuimen myyntiprosessissa tulee jatkossa huomioida kyselyssä esiin nousseet epäilykset sekä tarpeet kuntoutusvälineitä kohtaan.