Pienryhmätoiminnot erityistä tukea tarvitsevan lapsen päiväkotiarjessa
Savolainen, Pia (2015)
Savolainen, Pia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102315669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin missä, määrin ja minkälaisia pienryhmätoimintoja Loviisan seudun päiväkodeissa käytetään erityistä tukea tarvitsevien lasten parissa. Tarkoituksena oli myös kartoittaa lastentarhanopettajien kokemuksia ja haasteita pienryhmätoiminnan järjestämisessä.
Tutkimus toteutettiin avoimilla kyselylomakkeilla, jotka jaettiin Loviisan seudun päiväkoteihin lastentarhanopettajille. Kyselylomakkeita jaettiin 27, joista 17 palautettiin. Vastausprosentiksi muodostui 63 %.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen lähestymistapaan.
Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Kyselyssä selvisi, että lähes kaikissa vastaajien ryhmissä käytettiin pienryhmätoimintoja jollain tapaa.
Osa oli löytänyt toimivan tavan pyörittää säännöllisesti pienryhmiä, heillä oli sovitut päivät, jolloin pienryhmätoimintaa pidettiin. Toiminnot painottuivat kaikilla
aamupäivään, jolloin henkilökuntaa oli eniten paikalla. Kullakin ryhmällä oli omatapansa toimia, ja osa tuntui vielä hakevan toimivaa tapaa. Kokemukset olivat samansuuntaisia
kaikilla vastanneilla, ne olivat vain ja ainoastaan positiivisia. Edut olivat selkeät muun muassa, lapsen tuentarpeen kohdentaminen helpottui, lapset saivat aikuisen huomiota enemmän, lapsi tuli kuulluksi ja nähdyksi paremmin jne. Kiertävän erityislastentarhanopettajan tukea pidettiin tärkeänä, tukea oli myös saatu.
Haasteet olivat samankaltaisia. Suurimpana haasteena koettiin henkilökuntaresurssit.
Henkilökunnan poissaolot vaikeuttivat pienryhmätoimintojen onnistumista. Päiväkotien jakotiloja koettiin olevan liian vähän. Hyvän suunnittelun tärkeyttä korostettiin. Hyvällä
suunnittelulla koettiin olevan ratkaiseva osa pienryhmätoiminnan onnistumiselle.
Tutkimus toteutettiin avoimilla kyselylomakkeilla, jotka jaettiin Loviisan seudun päiväkoteihin lastentarhanopettajille. Kyselylomakkeita jaettiin 27, joista 17 palautettiin. Vastausprosentiksi muodostui 63 %.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen lähestymistapaan.
Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Kyselyssä selvisi, että lähes kaikissa vastaajien ryhmissä käytettiin pienryhmätoimintoja jollain tapaa.
Osa oli löytänyt toimivan tavan pyörittää säännöllisesti pienryhmiä, heillä oli sovitut päivät, jolloin pienryhmätoimintaa pidettiin. Toiminnot painottuivat kaikilla
aamupäivään, jolloin henkilökuntaa oli eniten paikalla. Kullakin ryhmällä oli omatapansa toimia, ja osa tuntui vielä hakevan toimivaa tapaa. Kokemukset olivat samansuuntaisia
kaikilla vastanneilla, ne olivat vain ja ainoastaan positiivisia. Edut olivat selkeät muun muassa, lapsen tuentarpeen kohdentaminen helpottui, lapset saivat aikuisen huomiota enemmän, lapsi tuli kuulluksi ja nähdyksi paremmin jne. Kiertävän erityislastentarhanopettajan tukea pidettiin tärkeänä, tukea oli myös saatu.
Haasteet olivat samankaltaisia. Suurimpana haasteena koettiin henkilökuntaresurssit.
Henkilökunnan poissaolot vaikeuttivat pienryhmätoimintojen onnistumista. Päiväkotien jakotiloja koettiin olevan liian vähän. Hyvän suunnittelun tärkeyttä korostettiin. Hyvällä
suunnittelulla koettiin olevan ratkaiseva osa pienryhmätoiminnan onnistumiselle.