Supersuklaat-tyttökerho : tyttökerhomalli alakoulun 5.- 6.- luokkalaisille tytöille
Kakkonen, Hanna-Kaisa; Lepistö, Sanna; Sotnik, Valerija (2015)
Kakkonen, Hanna-Kaisa
Lepistö, Sanna
Sotnik, Valerija
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715740
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on järjestää ja luoda eräälle päijäthämäläiselle alakoululle erityisesti tytöille kohdennettua kerhotoimintaa. Tätä toimintaa on perusteltu koulun ennestään vähäisellä tytöille suunnatulla toiminnalla. Kohderyhmäksi on valittu 5.- 6. -luokkalaiset tytöt, joiden siirtymävaihe alakoulusta yläkouluun on lähellä. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa tyttöjen sosiaalisia suhteita ja ryhmässä toimimisen taitoja sekä itsetuntoa ja minäkuvaa yläkouluun siirtymisen kynnyksellä.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin jokaisen toimintakerran jälkeisellä palautteella sekä kerhon viimeisellä kerralla teetetyllä laajemmalla kyselylomakkeella. Opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyteen. Tietoperusta on läsnä toteutuksen harjoituksissa ja koko kerhon toiminnassa. Ryhmädynamiikkaa sivutaan raportin toteutuksen yhteydessä, koska opinnäytetyön tekijät ovat kokeneet sen olennaiseksi osaksi kerhon muodostumista, kehittymistä ja lopetusta.
Tytöiltä kerätyn palautekyselyn ja kyseisen koulun sosionomin kanssa käydyt keskustelut osoittivat, että kerho koettiin positiiviseksi kokemukseksi ja onnistuneeksi kokeiluksi. Kerholle toivoivat jatkoa sekä osallistujat että koulusosionomi. Koululle toimitettava kerhotoiminnan menetelmäkansio mahdollistaa jatkuvuuden ja helpottaa seuraavien kerho-ohjaajien työtä.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden aineisto kerättiin jokaisen toimintakerran jälkeisellä palautteella sekä kerhon viimeisellä kerralla teetetyllä laajemmalla kyselylomakkeella. Opinnäytetyön tietoperustassa keskitytään ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyteen. Tietoperusta on läsnä toteutuksen harjoituksissa ja koko kerhon toiminnassa. Ryhmädynamiikkaa sivutaan raportin toteutuksen yhteydessä, koska opinnäytetyön tekijät ovat kokeneet sen olennaiseksi osaksi kerhon muodostumista, kehittymistä ja lopetusta.
Tytöiltä kerätyn palautekyselyn ja kyseisen koulun sosionomin kanssa käydyt keskustelut osoittivat, että kerho koettiin positiiviseksi kokemukseksi ja onnistuneeksi kokeiluksi. Kerholle toivoivat jatkoa sekä osallistujat että koulusosionomi. Koululle toimitettava kerhotoiminnan menetelmäkansio mahdollistaa jatkuvuuden ja helpottaa seuraavien kerho-ohjaajien työtä.