Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikuta mua! Soveltavaa liikuntaa osana yläkoulun poliluokan toimintaa

Korpela, Tiina (2015)

 
Avaa tiedosto
ONT_2015 Tiina Korpela_9.10.pdf (1.405Mt)
Lataukset: 


Korpela, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915302
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin liikuntaprosessi erityistuen tarpeessa oleville psyykkisesti oirehtiville yläkouluikäisille oppilaille. Oppilaat suorittavat peruskouluaan poliluokalla, jonka sosiaaliohjaajana toimii opinnäytetyön tekijä. Opinnäytetyössä perehdyttiin osallisuuden teeman lisäksi soveltavan liikunnan menetelmiin. Työssä oli päätavoitteena suunnitella ja toteuttaa oppilaiden osallisuutta tukeva liikuntaprosessi, jonka avulla oppilas voisi portaittain kasvattaa osallisuuttaan, liikunta-aktiivisuuttaan, uskallustaan ja lopulta osallistua yleisopetuksen liikuntaryhmään. Toisena tavoitteena oli kehittää liikuntaprosessin avulla toimintamenetelmiä, joita voidaan käyttää osana poliluokan toimintaa.

Toiminnallinen osuus toteutettiin kesäkuun 2015 aikana. Toimintakertojen onnistumista arvioitiin jokaisen toimintakerran jälkeen työn tekijän täyttämillä arviointilomakkeilla, sekä oppilaille annetuilla palautelomakkeilla. Muina arviointikeinoja käytettiin opinnäytetyön tekijän täyttämää oppimispäiväkirjaa ja alkuarviointikeskusteluja oppilaita hoitavan tahon, huoltajien, oppilaiden itsensä sekä lastensuojelun edustajien kanssa. Oppilaiden kanssa käytiin palautekeskustelut jokaisen toimintakerran jälkeen. Toiminnallinen osuus päätettiin luokan erityisopettajan kanssa toteutettuun arviointiin, jossa summattiin prosessin onnistumisia sekä kehitettäviä kohtia. Osallisuuden tukeminen näyttäytyi liikuntaprosessin aikana pieninä toteutuneina osallisuuden hetkinä. Kaikki toimintaan osallistuneet oppilaat osallistuivat päätöksentekoon toimintakertojen suunnittelussa ja toimintakertojen sisältöjen valintatilanteissa. Prosessin aikana merkittävään rooliin nousivat myös liikuntakertojen aikana opinnäytetyön tekijän ja oppilaiden välillä syntyneet kohtaamiset ja vuorovaikutustilanteet. Tulosten osalta todettiin, että toteutettua prosessia kannattaa jatkaa sekä kehittää edelleen.

Koska opinnäytetyön kohderyhmänä olivat psyykkisesti oirehtivat oppilaat, oli tärkeää turvata kohderyhmän yksityisyys ja kunnioittaa heidän itsemääräämisoikeuttaan. Opinnäytetyön raportista on poistettu eettisyyteen vedoten kaupungin, koulun ja luokan tunnistetiedot kohderyhmän yksityisyyden suojelemiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste