KAIVOSKOULUTUS AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA
Pyykkönen, Osmo (2015)
Pyykkönen, Osmo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110115837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110115837
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä(t): Pyykkönen Osmo
Työn nimi: Kaivoskoulutus ammatillisessa koulutuksessa
Tutkintonimike: Insinööri (AMK), kone- ja tuotantotekniikka
Asiasanat: kaivosteollisuus, kaivannaisteollisuus, kaivostyöntekijät, kaivoslaki, kaivostekniikka, kaivostyö, opetussuunnitelma, yksikköhinta, tekniikka ja liikenne.
Kaivosala Suomessa on ollut kasvusuhdanteessa 2000 luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla. Koulutus ei ole ehtinyt ennakoida riittävästi kasvun aikakauteen. Työpaikkoja syntyi muutaman vuoden sisällä tuhansia. Onko koulutuksen määrällinen mitoitus ollut riittävä tarkastelun aikajaksona 2009 – 2012, on hyvä kysymys. Tässä insinöörityössä tutkittiin kaivosalan koulutuksen toteutumista ja työssäkäyntitilastoja aikaväliltä 2009 - 2012. Selvityksen mukaan kaivosalan koulutusta tulee lisätä alkuvaiheessa neljän ryhmän verran 16 opiskelijan ryhmässä nykyisten aloituspaikkojen lisäksi ja myöhemmin 1,4 – 2,2 ryhmää lisää toisen asteen koulutuksessa.
Suomen koulutusjärjestelmässä kaivosalan perustutkinnossa opiskelijan yksikköhinta määräytyy tekniikan ja liikenteen keskimääräisen oppilaspaikkahinnan mukaan. Tutkimuksessa selvitettiin vuoden 2014 toteutuneita kustannuksia kaivosalan koulutuksessa. Yksikköhinta muotoutuu 24 156 – 24 505 €/opis-kelija suuruiseksi.
Kaivoskoulutuksessa tiedetään koulutuksen opetusvälineistön investointien olevan hankintahinnaltaan korkeat. Murskauspiiri täydellisin varustein prosessiohjauksella, käynnissä- ja kunnossapitosovelluksilla sekä simulaatiotekniikalla vaatii uudenlaisten oppimisympäristöjen teknologiaosaamista ja opetustekniikoiden käyttöönottamista kaivos- ja kaivannaisalan teknologian opetuksessa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tarvitaan koulutusyhteistyötä.
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen osaamisen ja laitteiden tehokkaampi hyödyntäminen tuo vääjäämättä lisäarvoa toisen asteen koulutukseen. Tutkimuksessa ilmeni koulutusvälineiden Oulun yliopistossa, Kajaanin ammattikorkeakoulussa ja Oulun seudun ammattiopistossa olevan ajan tasalla kaivoskoulutusta silmälläpitäen.
Tekijä(t): Pyykkönen Osmo
Työn nimi: Kaivoskoulutus ammatillisessa koulutuksessa
Tutkintonimike: Insinööri (AMK), kone- ja tuotantotekniikka
Asiasanat: kaivosteollisuus, kaivannaisteollisuus, kaivostyöntekijät, kaivoslaki, kaivostekniikka, kaivostyö, opetussuunnitelma, yksikköhinta, tekniikka ja liikenne.
Kaivosala Suomessa on ollut kasvusuhdanteessa 2000 luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla. Koulutus ei ole ehtinyt ennakoida riittävästi kasvun aikakauteen. Työpaikkoja syntyi muutaman vuoden sisällä tuhansia. Onko koulutuksen määrällinen mitoitus ollut riittävä tarkastelun aikajaksona 2009 – 2012, on hyvä kysymys. Tässä insinöörityössä tutkittiin kaivosalan koulutuksen toteutumista ja työssäkäyntitilastoja aikaväliltä 2009 - 2012. Selvityksen mukaan kaivosalan koulutusta tulee lisätä alkuvaiheessa neljän ryhmän verran 16 opiskelijan ryhmässä nykyisten aloituspaikkojen lisäksi ja myöhemmin 1,4 – 2,2 ryhmää lisää toisen asteen koulutuksessa.
Suomen koulutusjärjestelmässä kaivosalan perustutkinnossa opiskelijan yksikköhinta määräytyy tekniikan ja liikenteen keskimääräisen oppilaspaikkahinnan mukaan. Tutkimuksessa selvitettiin vuoden 2014 toteutuneita kustannuksia kaivosalan koulutuksessa. Yksikköhinta muotoutuu 24 156 – 24 505 €/opis-kelija suuruiseksi.
Kaivoskoulutuksessa tiedetään koulutuksen opetusvälineistön investointien olevan hankintahinnaltaan korkeat. Murskauspiiri täydellisin varustein prosessiohjauksella, käynnissä- ja kunnossapitosovelluksilla sekä simulaatiotekniikalla vaatii uudenlaisten oppimisympäristöjen teknologiaosaamista ja opetustekniikoiden käyttöönottamista kaivos- ja kaivannaisalan teknologian opetuksessa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tarvitaan koulutusyhteistyötä.
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen osaamisen ja laitteiden tehokkaampi hyödyntäminen tuo vääjäämättä lisäarvoa toisen asteen koulutukseen. Tutkimuksessa ilmeni koulutusvälineiden Oulun yliopistossa, Kajaanin ammattikorkeakoulussa ja Oulun seudun ammattiopistossa olevan ajan tasalla kaivoskoulutusta silmälläpitäen.