Kasvatuskumppanuus vuorohoidossa : Kokemuksia työntekijän näkökulmasta
Teikari, Nina (2015)
Teikari, Nina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315892
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin vuoropäiväkodin työntekijöiden kokemuksia kodin kanssa tapahtuvan kasvatuskumppanuuden toteutumisesta. Vanhempien näkökulma tuli esiin henkilökunnan kokemuksista ja heidän vanhemmilta saamassaan palautteessa arki-päivän keskustelujen kautta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Se toteutettiin toiminnallisella learning cafe- eli oppimiskahvilamenetelmällä vuorohoidon henkilökunnan kesken. Vuoropäiväkodissa työskentelee 11 kasvatusvastuullista varhaiskasvattajaa, tutkimuk-seen osallistui 6 henkilöä.
Tutkimuksessa korostui lapsen päivähoidon aloitukseen liittyvän kodin ja hoitopaikan välisen yhteistyön merkitys kasvatuskumppanuuden toteutumiselle. Kun perheellä on mahdollisuus tutustua hoitopaikkaan useamman kerran, se tulee tutuksi niin lapselle kuin vanhemmalle ja vähentää hoidon aloitukseen liittyvää stressiä. Tällöin sopeutumi-nen on helpompaa ja luo hyvän pohjan henkilökunnan ja perheen väliselle vuorovaiku-tukselle.
Vuoropäiväkodin henkilökunta on luonut työlleen hyvät toimintamallit, jotka vaikuttavat positiivisesti kasvatuskumppanuuden toteutumiseen. Näitä käytäntöjä on mahdollisuus siirtää myös muuhun päivähoitoon edesauttamaan kodin kanssa tapahtuvan yhteistyön toteutumista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Se toteutettiin toiminnallisella learning cafe- eli oppimiskahvilamenetelmällä vuorohoidon henkilökunnan kesken. Vuoropäiväkodissa työskentelee 11 kasvatusvastuullista varhaiskasvattajaa, tutkimuk-seen osallistui 6 henkilöä.
Tutkimuksessa korostui lapsen päivähoidon aloitukseen liittyvän kodin ja hoitopaikan välisen yhteistyön merkitys kasvatuskumppanuuden toteutumiselle. Kun perheellä on mahdollisuus tutustua hoitopaikkaan useamman kerran, se tulee tutuksi niin lapselle kuin vanhemmalle ja vähentää hoidon aloitukseen liittyvää stressiä. Tällöin sopeutumi-nen on helpompaa ja luo hyvän pohjan henkilökunnan ja perheen väliselle vuorovaiku-tukselle.
Vuoropäiväkodin henkilökunta on luonut työlleen hyvät toimintamallit, jotka vaikuttavat positiivisesti kasvatuskumppanuuden toteutumiseen. Näitä käytäntöjä on mahdollisuus siirtää myös muuhun päivähoitoon edesauttamaan kodin kanssa tapahtuvan yhteistyön toteutumista.