Discovering Germany: Analysis on User-Generated Content as a Travel Information Source
Suontausta, Siri (2015)
Suontausta, Siri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102815767
Tiivistelmä
Saksa matkakohteena: Analyysi käyttäjien luoman verkkosisällön merkityksestä matkan suunnittelussa
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käyttäjien luoman verkkosisällön merkitystä matkakohteiden markkinoinnissa keskittyen suomalaisten kuluttajien mielikuviin Saksasta matkakohteena. Lisäksi tutkimuksen pyrkimyksenä oli tuoda ilmi käyttäjien luoman verkkosisällön todellinen merkitys tietolähteenä suhteessa muihin verkkolähteisiin. Tutkimuksessa painotettiin kuluttajien matkakokemuksiin liittyvän sisällön jakamista ja tuottamista mukaan lukien valokuvat, videot, podcast-lähetykset, blogit, arvostelut ja julkaisut sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Finnlines.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen toteutusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu matkakohteen ja kohdemielikuvan määritelmien ympärille. Tiedon etsinnän merkitystä korostetaan kohdemielikuvaa muodostettaessa, mikä vaikuttaa matkakohteen valintaan. Nykyajan kuluttajat arvostavat tietolähteiden tarkkuutta sekä luotettavuutta. Käyttäjien luoman verkkosisällön ansiosta kuluttajilla on mahdollisuus vaikuttaa verkossa saatavilla olevan tiedon laatuun ja sisältöön. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä. Finnlines julkaisi kyselyn omilla Facebook-sivuillaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat suomalaisten suosivan Saksaa matkakohteena monipuolisuuden, edullisen hintatason ja läheisen sijainnin vuoksi. Mielikuvissa löytyi eroavaisuuksia nuorten aikuisten ja aikuisten, keski-ikäisten ja senioreiden kesken. Nuoret aikuiset ja aikuiset korostavat henkilökohtaisia tarpeita matkustaessaan jättäen siten muodostetun mielikuvan yksipuoliseksi. Keski-ikäiset puolestaan keskittyvät matkakumppaneidensa viihtyvyyteen, jolloin mielikuvat perustuvat kohteen toiminnallisuuteen. Seniorimatkaajien monipuolisiin mielikuviin vaikuttavat historialliset mullistukset ja muutokset kohteen sosiaalisessa rakenteessa.
Suomalaisten kuluttajien matkan suunnittelussa korostuu auktoriteettien merkitys hankittaessa tietoa tietystä matkakohteesta. Kuluttajien luoman verkkosisällön puoleen käännytään kuitenkin matkakohdetta valittaessa. Kuluttajien luottamukseen kaupallisia sivustoja kohtaan vaikuttavat laadun valvonnan puute virtuaalisessa ympäristössä sekä kuluttajien järjestäytymätön tapa jakaa ja luoda sisältöä. Siitä johtuen kuluttajat luovat verkkosisältöä, jonka katsovat ajavan omaa etuaan. Tutkimustuloksiin perustuen opinnäytetyö sisältää ehdotuksia, joita Finnlinesin on mahdollista hyödyntää matkakohteiden markkinoinnissa ja asiakassuhteiden hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Saksan vetovoiman kasvattamiseksi Finnlinesin tulisi painottaa matkakokemusten monipuolisuutta visuaalisten elementtien avulla. Reaaliaikainen tiedonvälistys sosiaalisen median kautta puolestaan tukisi asiakastyytyväisyyttä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käyttäjien luoman verkkosisällön merkitystä matkakohteiden markkinoinnissa keskittyen suomalaisten kuluttajien mielikuviin Saksasta matkakohteena. Lisäksi tutkimuksen pyrkimyksenä oli tuoda ilmi käyttäjien luoman verkkosisällön todellinen merkitys tietolähteenä suhteessa muihin verkkolähteisiin. Tutkimuksessa painotettiin kuluttajien matkakokemuksiin liittyvän sisällön jakamista ja tuottamista mukaan lukien valokuvat, videot, podcast-lähetykset, blogit, arvostelut ja julkaisut sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Finnlines.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen toteutusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu matkakohteen ja kohdemielikuvan määritelmien ympärille. Tiedon etsinnän merkitystä korostetaan kohdemielikuvaa muodostettaessa, mikä vaikuttaa matkakohteen valintaan. Nykyajan kuluttajat arvostavat tietolähteiden tarkkuutta sekä luotettavuutta. Käyttäjien luoman verkkosisällön ansiosta kuluttajilla on mahdollisuus vaikuttaa verkossa saatavilla olevan tiedon laatuun ja sisältöön. Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä. Finnlines julkaisi kyselyn omilla Facebook-sivuillaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat suomalaisten suosivan Saksaa matkakohteena monipuolisuuden, edullisen hintatason ja läheisen sijainnin vuoksi. Mielikuvissa löytyi eroavaisuuksia nuorten aikuisten ja aikuisten, keski-ikäisten ja senioreiden kesken. Nuoret aikuiset ja aikuiset korostavat henkilökohtaisia tarpeita matkustaessaan jättäen siten muodostetun mielikuvan yksipuoliseksi. Keski-ikäiset puolestaan keskittyvät matkakumppaneidensa viihtyvyyteen, jolloin mielikuvat perustuvat kohteen toiminnallisuuteen. Seniorimatkaajien monipuolisiin mielikuviin vaikuttavat historialliset mullistukset ja muutokset kohteen sosiaalisessa rakenteessa.
Suomalaisten kuluttajien matkan suunnittelussa korostuu auktoriteettien merkitys hankittaessa tietoa tietystä matkakohteesta. Kuluttajien luoman verkkosisällön puoleen käännytään kuitenkin matkakohdetta valittaessa. Kuluttajien luottamukseen kaupallisia sivustoja kohtaan vaikuttavat laadun valvonnan puute virtuaalisessa ympäristössä sekä kuluttajien järjestäytymätön tapa jakaa ja luoda sisältöä. Siitä johtuen kuluttajat luovat verkkosisältöä, jonka katsovat ajavan omaa etuaan. Tutkimustuloksiin perustuen opinnäytetyö sisältää ehdotuksia, joita Finnlinesin on mahdollista hyödyntää matkakohteiden markkinoinnissa ja asiakassuhteiden hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Saksan vetovoiman kasvattamiseksi Finnlinesin tulisi painottaa matkakokemusten monipuolisuutta visuaalisten elementtien avulla. Reaaliaikainen tiedonvälistys sosiaalisen median kautta puolestaan tukisi asiakastyytyväisyyttä.