Skidit liikkeelle -liikuntaleikkikansion toteuttaminen
Taskinen, Essi (2015)
Taskinen, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516012
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda liikuntaleikkikansio kolme-viisi vuotiaiden lasten päiväkotiryhmään Villapiipari Ainolan päiväkotiin, jossa ilmeni tarve liikuntaleikkikansiolle. Kansio tulee työvälineeksi ryhmän henkilökunnalle.
Opinnäytetyön tavoite on tuottaa lapsen motorisiin taitoihin painottuva liikuntaleikkikansio kolme- viisivuotiaiden lasten ohjaamiseen. Kansio on ideoitu yhteistyössä ryhmän lastentarhanopettajien kanssa, jotta kansio vastaa henkilökunnan tarpeeseen. Kansiosta on pyritty tekemään selkeä ja helppokäyttöinen, jotta se innostaa päiväkodin henkilökuntaa lisäämään liikuntaa päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyö käsittelee lapsen motoriikkaa ja kehontuntemusta, sekä liikunnan merkitystä lapsuudessa ja sen vaikutuksia. Työ tutustuu myös kasvattajan roolin merkitykseen ja vaikutukseen lasten liikuntaan. Liikuntaleikkikansion tarkoitus on kehittää ja ylläpitää kolme- viisivuotiaiden lasten motorisia taitoja ja liikkumisen kautta vahvistaa lasten itsetuntoa. Leikeissä on huomioitu kolme- viisivuotiaiden ikäryhmän sen hetkinen motorinen kehitys ja taidot. Leikit kansioon on suunniteltu niin, että jokainen lapsi pystyy tavalla tai toisella niihin osallistumaan.
Liikuntaleikkikansio koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa on liikuntatuokiot, joita on viisi erilaista. Jokaiselle liikuntatuokiolle on oma teema, mutta jokainen liikuntatuokio on rakenteeltaan samanlainen. Toinen liikuntaleikkikansion osa on siirtymäleikit päiväkodin sisällä tapahtuviin siirtymätilanteisiin. Siirtymäleikeissä hyödynnetään erilaisia päiväkodin sisäliikuntavälineitä. Siirtymäleikkeihin on kuvattu päiväkodin välineet ja niistä on tehty kuvallisia kortteja, joiden takana on ideoita siirtymiin. Lapset nostavat leikkipussukasta kortin, jonka kuvan mukaisesti ohjaaja toteuttaa siirtymän.
Opinnäytetyön tavoite on tuottaa lapsen motorisiin taitoihin painottuva liikuntaleikkikansio kolme- viisivuotiaiden lasten ohjaamiseen. Kansio on ideoitu yhteistyössä ryhmän lastentarhanopettajien kanssa, jotta kansio vastaa henkilökunnan tarpeeseen. Kansiosta on pyritty tekemään selkeä ja helppokäyttöinen, jotta se innostaa päiväkodin henkilökuntaa lisäämään liikuntaa päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyö käsittelee lapsen motoriikkaa ja kehontuntemusta, sekä liikunnan merkitystä lapsuudessa ja sen vaikutuksia. Työ tutustuu myös kasvattajan roolin merkitykseen ja vaikutukseen lasten liikuntaan. Liikuntaleikkikansion tarkoitus on kehittää ja ylläpitää kolme- viisivuotiaiden lasten motorisia taitoja ja liikkumisen kautta vahvistaa lasten itsetuntoa. Leikeissä on huomioitu kolme- viisivuotiaiden ikäryhmän sen hetkinen motorinen kehitys ja taidot. Leikit kansioon on suunniteltu niin, että jokainen lapsi pystyy tavalla tai toisella niihin osallistumaan.
Liikuntaleikkikansio koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa on liikuntatuokiot, joita on viisi erilaista. Jokaiselle liikuntatuokiolle on oma teema, mutta jokainen liikuntatuokio on rakenteeltaan samanlainen. Toinen liikuntaleikkikansion osa on siirtymäleikit päiväkodin sisällä tapahtuviin siirtymätilanteisiin. Siirtymäleikeissä hyödynnetään erilaisia päiväkodin sisäliikuntavälineitä. Siirtymäleikkeihin on kuvattu päiväkodin välineet ja niistä on tehty kuvallisia kortteja, joiden takana on ideoita siirtymiin. Lapset nostavat leikkipussukasta kortin, jonka kuvan mukaisesti ohjaaja toteuttaa siirtymän.