Leikki-ikäinen päiväkirurgisessa tympanostomia-toimenpiteessä - kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kiiveri, Sini (2015)
Kiiveri, Sini
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata päiväkirurgiseen tympanostomia-toimenpiteeseen tulevan leikki-ikäisen lapsen kehitystä ja perioperatiivista hoi-toprosessia. Tavoitteena on lisätä tietoutta lasten päiväkirurgisesta hoitotyöstä, tympanostomia-toimenpiteestä ja sen indikaatioista sekä lisätä tietoa lapsen toimenpiteeseen valmistamisesta. Leikki-ikäisellä lapsella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä 1-6-vuotiasta lasta.
Opinnäytetyö on toteutettu integroivana, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona on käytetty jo olemassa olevaa tutkittua tietoa lasten päiväkirurgisis-ta toimenpiteistä, lasten hoitotyöstä sekä tympanostomiasta. Kirjallisuuskat-sauksen aineisto on kerätty suomalaisista hoitotieteellisiä lehdistä ja kirjalli-suudesta.
Päiväkirurgia on todettu lapsilla toimivaksi hoitomuodoksi erityisesti korva-, ne-nä ja kurkkutaudeissa. Lapsipotilaiden hoito vaatii sairaanhoitajalta aktiivista tarkkailua, vanhempien ohjausta ja koko perheen huomioimista. Lapsen hätä on myös vanhempien hätä, ja lapsen tullessa sairaalaan potilaaksi asiakkaaksi tulee koko perhe. Vanhempien on tärkeää osata valmistaa lapsi tulevaan toi-menpiteeseen ikäkehitystään vastaavalla tavalla. Tärkeää on tehdä sairaalako-kemuksesta lapselle mahdollisimman miellyttävä, sillä lapsi voi pelätä ajatusta sairaalaan joutumisesta tai toimenpiteestä. Yleistyneen päiväkirurgian myötä vanhemmille jää yhä suurempi vastuu lapsen leikkauksen jälkeisestä hoidosta kotona, missä korostuu vanhempien riittävän ohjauksen ja lapsen valmistami-sen tärkeys. Opinnäytetyössä lasten yleisimmistä päiväkirurgisista toimenpi-teistä käsitellään tarkemmin tympanostomiaa eli korvien putkitusta, jonka on todettu vähentävän toistuvia välikorvantulehduksia lapsilla.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää lastenhoitotyössä, kun halutaan lisätä tietoutta tympanostomiasta ja lapsen päiväkirurgisesta hoitoprosessista. Tietoa voi hyödyntää terveydenhuollon ammattihenkilöt sekä vanhemmat, joiden lapsi on menossa päiväkirurgiseen tympanostomia-toimenpiteeseen. Jatkotutkimus-aiheena voisi olla aiheeseen liittyvä empiirinen tutkimus, kuten vanhempien kokema riittävä ohjaus valmistaa lasta päiväkirurgiseen toimenpiteeseen tai kokevatko vanhemmat hoitohenkilökunnalta saamat postoperatiiviset kotihoito-ohjeet riittäviksi.
Opinnäytetyö on toteutettu integroivana, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona on käytetty jo olemassa olevaa tutkittua tietoa lasten päiväkirurgisis-ta toimenpiteistä, lasten hoitotyöstä sekä tympanostomiasta. Kirjallisuuskat-sauksen aineisto on kerätty suomalaisista hoitotieteellisiä lehdistä ja kirjalli-suudesta.
Päiväkirurgia on todettu lapsilla toimivaksi hoitomuodoksi erityisesti korva-, ne-nä ja kurkkutaudeissa. Lapsipotilaiden hoito vaatii sairaanhoitajalta aktiivista tarkkailua, vanhempien ohjausta ja koko perheen huomioimista. Lapsen hätä on myös vanhempien hätä, ja lapsen tullessa sairaalaan potilaaksi asiakkaaksi tulee koko perhe. Vanhempien on tärkeää osata valmistaa lapsi tulevaan toi-menpiteeseen ikäkehitystään vastaavalla tavalla. Tärkeää on tehdä sairaalako-kemuksesta lapselle mahdollisimman miellyttävä, sillä lapsi voi pelätä ajatusta sairaalaan joutumisesta tai toimenpiteestä. Yleistyneen päiväkirurgian myötä vanhemmille jää yhä suurempi vastuu lapsen leikkauksen jälkeisestä hoidosta kotona, missä korostuu vanhempien riittävän ohjauksen ja lapsen valmistami-sen tärkeys. Opinnäytetyössä lasten yleisimmistä päiväkirurgisista toimenpi-teistä käsitellään tarkemmin tympanostomiaa eli korvien putkitusta, jonka on todettu vähentävän toistuvia välikorvantulehduksia lapsilla.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää lastenhoitotyössä, kun halutaan lisätä tietoutta tympanostomiasta ja lapsen päiväkirurgisesta hoitoprosessista. Tietoa voi hyödyntää terveydenhuollon ammattihenkilöt sekä vanhemmat, joiden lapsi on menossa päiväkirurgiseen tympanostomia-toimenpiteeseen. Jatkotutkimus-aiheena voisi olla aiheeseen liittyvä empiirinen tutkimus, kuten vanhempien kokema riittävä ohjaus valmistaa lasta päiväkirurgiseen toimenpiteeseen tai kokevatko vanhemmat hoitohenkilökunnalta saamat postoperatiiviset kotihoito-ohjeet riittäviksi.