HM-suunnittelu Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittäminen
Jolkkonen, Jonna (2015)
Jolkkonen, Jonna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216367
Tiivistelmä
Korkea laatu ja tehokas laadunhallinta ovat tärkeässä asemassa yritysten menestymisen kannalta. Näin ollen laatuun panostaminen parantaa yrityksen kannattavuutta ja kilpailukykyä. Laadun tuottamiseen osallistuu aina yrityksen koko henkilöstö, jolloin laadun merkityksen ymmärtäminen ja sen ottaminen ja omaksuminen osaksi yrityksen toimintaa on ensiarvoisen tärkeää. Monissa yrityksissä laadun merkitystä ei ymmärretä eikä sen jatkuvaan kehittämiseen panosteta riittävästi. Tällöin yrityksen laatutaso jää paikoilleen eikä vastaa enää asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeisiin ja vaatimuksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajayrityksen kokonaisvaltaista laadunhallintaa ja luoda pohja yrityksen tehokkaalle laadunhallintajärjestelmälle. Opinnäytetyössä on selvitetty mitä laatu ja laadun tuottaminen yritystoiminnassa tarkoittavat, millaisilla menetelmillä laatua ja laadunhallintaa voidaan kehittää ja mistä elementeistä kokonaisvaltainen laadunhallinta muodostuu. Näihin osa-alueisiin perehdyttiin tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin, julkaisuihin sekä osallistumalla sisäisen auditoinnin koulutukseen. Kerättyä materiaalia hyödynnettiin opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajayritykselle laadittiin ajantasainen laatukäsikirja, dokumentoidut menettelyohjeet, malliasiakirjat ja -lomakkeet sekä tehtiin suunnitelma sisäisten auditointien toteuttamista varten. Kaikki tuotoksen osat koottiin yrityksen laatukansioksi, jota hyödyntämällä parannetaan yrityksen laadunhallintajärjestelmän tehokkuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajayrityksen kokonaisvaltaista laadunhallintaa ja luoda pohja yrityksen tehokkaalle laadunhallintajärjestelmälle. Opinnäytetyössä on selvitetty mitä laatu ja laadun tuottaminen yritystoiminnassa tarkoittavat, millaisilla menetelmillä laatua ja laadunhallintaa voidaan kehittää ja mistä elementeistä kokonaisvaltainen laadunhallinta muodostuu. Näihin osa-alueisiin perehdyttiin tutustumalla aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin, julkaisuihin sekä osallistumalla sisäisen auditoinnin koulutukseen. Kerättyä materiaalia hyödynnettiin opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajayritykselle laadittiin ajantasainen laatukäsikirja, dokumentoidut menettelyohjeet, malliasiakirjat ja -lomakkeet sekä tehtiin suunnitelma sisäisten auditointien toteuttamista varten. Kaikki tuotoksen osat koottiin yrityksen laatukansioksi, jota hyödyntämällä parannetaan yrityksen laadunhallintajärjestelmän tehokkuutta.