Yritysasiakasrekisterin perustaminen, case: ravintola Rosso Imatra
Tiirikainen, Niina-Maria (2015)
Tiirikainen, Niina-Maria
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritysasiakasrekisterin perustaminen Etelä-Karjalan Osuuskaupan ravintolalle, Rosso Imatralle. Työn lähtökohtana oli, että Osuuskaupalla, eikä sen Rosso Imatralla, ollut yritysasiakasrekisteriä. Tarkoituksena oli tehdä yritysasiakasrekisteri, jonka avulla toimeksiantaja voi kohdentaa markkinointia. Rekisteriä tullaan käyttämään sähköpostimainontaan ja suoramainontaan.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuden hallintaa, yritysmarkkinointia, sähköpostimainontaa ja suoramainontaa. Lisäksi perehdytään lainsäädännön ja muiden ohjeistusten määräyksiin, jotka koskevat opinnäytetyössä perustettavaa yritysasiakasrekisteriä. Ensin yritysasiakasrekisterin perustamisessa selvitettiin, ketkä ovat yritysasiakkaita ja ketkä voisivat olla mahdollisia uusia yritysasiakkaita. Asiakkaiden selvittämisessä hyödynnettiin varauskirjan tietoja ja henkilökunnan tietämystä. Mahdollisia uusia asiakkaita etsittiin Etelä-Karjalan toimipaikkarekisteristä. Tämän jälkeen tehtiin lain mukainen rekisteriseloste. Seuraavaksi sekä nykyisille että mahdollisille uusille asiakkaille soitettiin ja selvitettiin, haluavatko yritykset liittyä rekisteriin. Asiasta keskusteltiin yhteyshenkilön kanssa, organisaation ravintolaruokailuista päättävän henkilön kanssa. Puhelinkeskustelun yhteydessä kerättiin tarpeelliset tiedot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritysasiakasrekisteri, jossa on 80 yritysasiakkaan tiedot. Rekisterin keskeinen tietosisältö koostuu yritysasiakkaiden yhteystiedoista, joita ovat organisaation- ja toimipaikan nimi, osoite, yhteyshenkilön nimi ja yhteyshenkilön sähköpostiosoite. Heti kun rekisteri tuli valmiiksi, toimeksiantaja otti sen käyttöön sähköpostimainonnassa. Jos toimeksiantaja päättää joskus hankkia asiakkuudenhallintajärjestelmän, on sille hyötyä yritysasiakasrekisteristä, koska sen yritysasiakkaista on jo kerätty jotain tietoa.
Teoriaosuudessa käsitellään asiakkuuden hallintaa, yritysmarkkinointia, sähköpostimainontaa ja suoramainontaa. Lisäksi perehdytään lainsäädännön ja muiden ohjeistusten määräyksiin, jotka koskevat opinnäytetyössä perustettavaa yritysasiakasrekisteriä. Ensin yritysasiakasrekisterin perustamisessa selvitettiin, ketkä ovat yritysasiakkaita ja ketkä voisivat olla mahdollisia uusia yritysasiakkaita. Asiakkaiden selvittämisessä hyödynnettiin varauskirjan tietoja ja henkilökunnan tietämystä. Mahdollisia uusia asiakkaita etsittiin Etelä-Karjalan toimipaikkarekisteristä. Tämän jälkeen tehtiin lain mukainen rekisteriseloste. Seuraavaksi sekä nykyisille että mahdollisille uusille asiakkaille soitettiin ja selvitettiin, haluavatko yritykset liittyä rekisteriin. Asiasta keskusteltiin yhteyshenkilön kanssa, organisaation ravintolaruokailuista päättävän henkilön kanssa. Puhelinkeskustelun yhteydessä kerättiin tarpeelliset tiedot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yritysasiakasrekisteri, jossa on 80 yritysasiakkaan tiedot. Rekisterin keskeinen tietosisältö koostuu yritysasiakkaiden yhteystiedoista, joita ovat organisaation- ja toimipaikan nimi, osoite, yhteyshenkilön nimi ja yhteyshenkilön sähköpostiosoite. Heti kun rekisteri tuli valmiiksi, toimeksiantaja otti sen käyttöön sähköpostimainonnassa. Jos toimeksiantaja päättää joskus hankkia asiakkuudenhallintajärjestelmän, on sille hyötyä yritysasiakasrekisteristä, koska sen yritysasiakkaista on jo kerätty jotain tietoa.