Turvallisesti toteutettu varfariinihoito - täydennyskoulutus yksityiseen hoitokotiin
Sirainen, Heli; Kareinen, Elisa (2015)
Sirainen, Heli
Kareinen, Elisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716672
Tiivistelmä
Varfariini on yleisin käytetty verenohennuslääke eli antikoagulantti. Varfariinilla on kapea terapeuttinen leveys ja lukuisia yhteisvaikutuksia. Varfariinihoito edellyttää sitoutumista potilaalta ja osaamista hoitohenkilökunnalta, jotta hoito toteutuisi tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti. Näin ollen potilasohjaus ja turvallinen lääkehoito ovat tärkeitä osa-alueita varfariinihoidossa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisin menetelmin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa hoitokodin hoitohenkilökunnan varfariinihoidon osaamista. Tehtävänä oli järjestää koulutus hoitokodin henkilökunnalle. PowerPoint-esitys toimi koulutuksen pohjana sekä materiaalina henkilökunnalle jatkoa ajatellen. PowerPoint-esitys jäi hoitokodin käyttöön, jotta he voivat hyödyntää sitä esimerkiksi potilasohjauksessa.
Koulutuksiin osallistuneet hoitokodin hoitajat kokivat koulutuksen hyödylliseksi ja saivat uutta tietoa varfariinihoidosta. Koulutus kuvailtiin käytännönläheiseksi ja hoitokodin tarpeita vastaavaksi. Kehitysideana olisi koulutuksen sisällön laajentaminen näytteenottoon liittyviin asioihin yhdistettynä käytännön näytteenottoharjoituksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisin menetelmin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa hoitokodin hoitohenkilökunnan varfariinihoidon osaamista. Tehtävänä oli järjestää koulutus hoitokodin henkilökunnalle. PowerPoint-esitys toimi koulutuksen pohjana sekä materiaalina henkilökunnalle jatkoa ajatellen. PowerPoint-esitys jäi hoitokodin käyttöön, jotta he voivat hyödyntää sitä esimerkiksi potilasohjauksessa.
Koulutuksiin osallistuneet hoitokodin hoitajat kokivat koulutuksen hyödylliseksi ja saivat uutta tietoa varfariinihoidosta. Koulutus kuvailtiin käytännönläheiseksi ja hoitokodin tarpeita vastaavaksi. Kehitysideana olisi koulutuksen sisällön laajentaminen näytteenottoon liittyviin asioihin yhdistettynä käytännön näytteenottoharjoituksiin.