KOUVOLAN ADHD/ADD-VASTAANOTON ASIAKASTYYTYVÄISYYS
Hämäläinen, Hanna; Paakala, Heli (2015)
Hämäläinen, Hanna
Paakala, Heli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916865
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kouvolan ADHD/ADD-vastaanotolla käyvien 7–18-vuotiaiden lasten ja nuorten vanhempien asiakastyytyväisyyttä. Tutki-muksessa selvitettiin miten kyselyyn vastanneet asiakasperheet kokivat ADHD/ADD-vastaanoton toiminnan ja millaisia kehittämisehdotuksia heillä oli vastaanoton toimin-nan kehittämiseksi. Toive tutkimukselle tuli Kouvolan kaupungilta.
Tätä tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, jolla kerättiin tutkimusaineisto kesä-kuussa 2015. Tutkimus oli sekä määrällinen eli kvantitatiivinen että laadullinen eli kvalitatiivinen. Kyselylomake lähetettiin lähes kaikille vastaanotolla asioiville asiakas-perheille. Kyselyn ulkopuolelle jäi vain ne perheet, joiden lapsi tai lapset olivat sijoitet-tuna kodin ulkopuolelle. Kyselylomake oli tarkoitettu vanhempien täytettäväksi, lu-kuun ottamatta kahta viimeistä kysymystä, jotka oli tarkoitettu lasten tai nuorten täytet-täväksi. Vastausaikaa perheillä oli noin kaksi viikkoa. Aineisto analysoitiin manuaali-sesti ja vastauksista laskettiin frekvenssit. Vastausprosentiksi tuli 20 % (N=15).
Tutkimustuloksista ilmeni, että ADHD/ADD-vastaanoton toimintaan oltiin pääosin tyy-tyväisiä. Vanhempien ja henkilökunnan välisessä yhteistyön toimivuudessa oli onnis-tuttu hyvin ja vanhemmat kokivat vastaanoton henkilökunnan muun muassa ammatti-taitoiseksi, ystävälliseksi ja luotettavaksi. Vastaajien mukaan hoito on myös yksilöllistä ja he kokivat, että heitä kuunnellaan vastaanotolla. Vastaanotolla käytäviin asioihin vanhemmat olivat osittain tyytyväisiä. Vanhempien jaksamiseen liittyvistä asioista sekä Kelan etuuksista he olisivat toivoneet enemmän keskustelua.
Tutkimuksen luotettavuutta vähentävästi vaikuttaa kyselyn matala vastausprosentti, mikä oli 20 %. Matalasta vastausprosentista johtuen kyselyn tuloksia ei voida yleistää. Vastauksista saadaan kuitenkin selville tutkimukseen osallistuvien vastaajien tyyty-väisyys vastaanoton toimintaa kohtaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää näiden tutkimustulosten osalta vastaanoton toiminnan kehittämiseen.
Tätä tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, jolla kerättiin tutkimusaineisto kesä-kuussa 2015. Tutkimus oli sekä määrällinen eli kvantitatiivinen että laadullinen eli kvalitatiivinen. Kyselylomake lähetettiin lähes kaikille vastaanotolla asioiville asiakas-perheille. Kyselyn ulkopuolelle jäi vain ne perheet, joiden lapsi tai lapset olivat sijoitet-tuna kodin ulkopuolelle. Kyselylomake oli tarkoitettu vanhempien täytettäväksi, lu-kuun ottamatta kahta viimeistä kysymystä, jotka oli tarkoitettu lasten tai nuorten täytet-täväksi. Vastausaikaa perheillä oli noin kaksi viikkoa. Aineisto analysoitiin manuaali-sesti ja vastauksista laskettiin frekvenssit. Vastausprosentiksi tuli 20 % (N=15).
Tutkimustuloksista ilmeni, että ADHD/ADD-vastaanoton toimintaan oltiin pääosin tyy-tyväisiä. Vanhempien ja henkilökunnan välisessä yhteistyön toimivuudessa oli onnis-tuttu hyvin ja vanhemmat kokivat vastaanoton henkilökunnan muun muassa ammatti-taitoiseksi, ystävälliseksi ja luotettavaksi. Vastaajien mukaan hoito on myös yksilöllistä ja he kokivat, että heitä kuunnellaan vastaanotolla. Vastaanotolla käytäviin asioihin vanhemmat olivat osittain tyytyväisiä. Vanhempien jaksamiseen liittyvistä asioista sekä Kelan etuuksista he olisivat toivoneet enemmän keskustelua.
Tutkimuksen luotettavuutta vähentävästi vaikuttaa kyselyn matala vastausprosentti, mikä oli 20 %. Matalasta vastausprosentista johtuen kyselyn tuloksia ei voida yleistää. Vastauksista saadaan kuitenkin selville tutkimukseen osallistuvien vastaajien tyyty-väisyys vastaanoton toimintaa kohtaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää näiden tutkimustulosten osalta vastaanoton toiminnan kehittämiseen.